Content Analysis of Bullying Assessments: | Stop Pesten NU

Content Analysis of Bullying Assessments:

Deze publicatie rapporteert een onderzoek naar de inhoud van bestaande instrumenten voor pestgedragbeoordeling. Het doel was te bepalen in hoeverre deze beoordelingen de definitie, typen en rollen van pesten meten, waaronder de constructen van intentie, machtsonevenwichtigheid en herhaling. De auteurs analyseerden 48 beoordelingsinstrumenten en ontdekten dat slechts een minderheid van de items alle drie de constructen van de pestdefinitie omvatte. Verbaal pesten werd het meest gemeten, terwijl cyberpesten minder vaak voorkwam. De bevindingen benadrukken de noodzaak voor onderzoekers en praktijkbeoefenaars om zorgvuldig beoordelingsinstrumenten te selecteren die de verschillende aspecten van pesten nauwkeurig weergeven, en sluit af met aanbevelingen om de constructen van nieuwe instrumenten te verbeteren.

Download het oonderzoek Literature Review and Content Analysis of Bullying Assessments: Are We Measuring What We Intend to? 2024

De meest en minst gemeten kenmerken van pesten in de onderzochte beoordelingsinstrumenten zijn als volgt:

  • Verbaal pesten/slachtofferschap wordt het vaakst gemeten.
  • Daarna volgen relationeel en fysiek pesten.
  • Items die herhaling en intentie meten, komen ongeveer 50% van de tijd voor.
  • Een machtsonevenwicht wordt minder vaak gemeten (ongeveer 25% van de tijd).
  • Het beschadigen van eigendommen en illegaal gedrag worden het minst gemeten.

Samenvattend, verbale vormen van pesten worden het vaakst beoordeeld, terwijl machtsonevenwicht, schade aan eigendommen en illegaal gedrag minder vaak aan bod komen in de beschikbare meetinstrumenten.

Verschillende rollen onderscheiden bij pestgedrag. De bronnen noemen de volgende rollen:

  • Dader: Een student die zich bezighoudt met pestgedrag.
  • Slachtoffer: Een student die het doelwit is van pestgedrag.
  • Omstanders: Individuen die geen hoofdrol spelen maar wel aanwezig zijn tijdens het pestincident. Er worden vier soorten omstanders onderscheiden:
    • Kinderen die helpen: Zij moedigen de pester aan of doen mee.
    • Kinderen die bekrachtigen: Zij vormen het publiek en lachen of juichen de dader toe.
    • Kinderen die verdedigen: Zij verdedigen het slachtoffer.
    • Buitenstaanders: Zij zijn toeschouwers die noch bekrachtigen, noch verdedigen.

De "Participant Role Questionnaire" is een instrument dat specifiek is ontworpen om daders, slachtoffers en omstanders te meten. Het is belangrijk op te merken dat een student in verschillende contexten verschillende rollen kan aannemen.

De kwaliteit van de huidige methoden om pestgedrag te beoordelen wordt in de bron als volgt beschreven:

  • Er is veel onderzoek gedaan naar de structuur, rapportage methoden en psychometrische eigenschappen van instrumenten voor het beoordelen van pestgedrag.
  • Er is echter minimaal onderzoek gedaan naar de inhoud van individuele beoordelingsinstrumenten en de mate waarin de definitie, typen en rollen van pesten worden gemeten.
  • Bestaande jeugd pesten beoordelingen hebben beperkt bewijs ter ondersteuning van de betrouwbaarheid, validiteit en reactievermogen.
  • Zelfrapportage-instrumenten worden het meest gebruikt, en het gebruik van meerdere rapporteurs kan voordelig zijn bij het verminderen van mogelijke vertekening.
  • Slechts 23% van de items in de onderzochte beoordelingsinstrumenten meet alle drie de domeinen van de definitie van pesten (herhaling, intentie en machts onevenwichtigheid).
  • De meeste instrumenten meten verbale intimidatie/victimisation het meest frequent, gevolgd door relationele en fysieke intimidatie.
  • Ongeveer de helft van de items meet herhaling en intentie, terwijl machts onevenwichtigheid minder frequent wordt gemeten (ongeveer 25% van de tijd).
  • Er is een gebrek aan consistentie in meetmethoden over verschillende constructen, wat de vergelijking van prevalentie cijfers tussen beoordelingsinstrumenten bemoeilijkt.
  • Onderzoekers moeten opzettelijk zijn bij het ontwikkelen van constructen, en de definitie van pesten moet direct worden gemeten door elk item, inclusief intentionaliteit, machts onevenwichtigheid en herhaling van gedragingen.
  • Scholen zouden een klimaat beoordeling moeten ontwikkelen, inclusief een maat voor betrokkenheid bij pesten, die is afgestemd op hun unieke behoeften.
  • Inconsistentie in meetstrategieën kan het moeilijker maken om het probleem te monitoren en de impact en vooruitgang van preventie-interventies te evalueren.

Uit de analyse van de beoordelingsinstrumenten blijkt dat verbale intimidatie/victimisation het meest frequent wordt gemeten.

Hier zijn enkele details over de frequentie van verbale intimidatie in verschillende categorieën beoordelingsinstrumenten:

  • Bij dader-enige beoordelingen werd verbale intimidatie gemeten in 75% van de beoordelingen.
  • Bij slachtoffer-enige beoordelingen werd verbale victimisatie gemeten in 100% van de beoordelingen.
  • Bij dader en slachtoffer beoordelingen werd verbale intimidatie/victimisatie gemeten in 80% van de beoordelingen.
  • Bij dader, slachtoffer en omstander beoordelingen werd verbale intimidatie/victimisatie gemeten in 75% van de beoordelingen.

In een steekproef van 24.620 middelbare scholieren gaf 22% van de meisjes en 16,9% van de jongens aan een verbale vorm van pesten te hebben ervaren.