Een recent onderzoek heeft onderzocht welke factoren samenhangen met de melding door ouders dat hun kind betrokken is geweest bij pestgedrag in de voorschoolse leeftijd. Uit een enquête onder 857 ouders gaf 14% aan dat hun kind betrokken was bij conflicten die zij als pesten zouden omschrijven. Het onderzoek werpt licht op hoe leeftijd, groepsgrootte en de waargenomen competentie van personeel een rol spelen in de meldingen van pestgedrag.
Belangrijkste bevindingen
Van de respondenten meldde 13,9% dat hun kind betrokken was bij pestgedrag. Daarnaast gaf 69% aan dat hun kind niet betrokken was bij pesten, terwijl 17% onzeker was. Deze onzekerheid wijst op een gebrek aan bewustzijn onder ouders over wat pesten precies inhoudt en hoe het kan worden herkend in een voorschoolse omgeving.
Verschillen in de definitie van pesten
Het onderzoek toonde aan dat ouders verschillen in hoe zij pesten definiëren. Ouders die melding maakten van pesten, waren bijvoorbeeld meer geneigd te stellen dat een enkele gebeurtenis ook als pesten kan worden beschouwd. Veel ouders hechten minder belang aan herhaling of opzettelijkheid als criteria voor pesten, wat afwijkt van gangbare academische definities.
Leeftijd, groepsgrootte en ouderschapsfactoren
Kinderen van oudere leeftijd bleken vaker betrokken te zijn bij pestgedrag. Ouders meldden een toename van 59% in de kans op pesten per extra levensjaar van het kind. Daarnaast bleek de groepsgrootte van de voorschool een significante factor. Grotere groepen gingen gepaard met een hogere kans op pesten, waarschijnlijk door minder toezicht en meer complexe sociale interacties.
Rol van ouderlijke ervaringen
Ouders die zelf pestervaringen hadden meegemaakt, waren meer geneigd om conflicten van hun kind als pesten te bestempelen. Deze ouders onderschreven ook minder vaak dat pesten over een langere periode moet plaatsvinden om als zodanig te worden beschouwd. Dit suggereert dat persoonlijke ervaringen van ouders hun percepties en reacties beïnvloeden.
Waargenomen competentie van personeel
Ouders die vonden dat voorschoolse medewerkers minder competent waren in het omgaan met pesten, meldden vaker dat hun kind erbij betrokken was. Deze bevinding benadrukt het belang van goed opgeleid personeel en effectieve communicatie tussen ouders en voorschoolse instellingen.
Aanbevelingen
Het onderzoek benadrukt dat zowel de organisatie van voorscholen als ouderlijke percepties een cruciale rol spelen in hoe pesten wordt waargenomen en gemeld. Aanbevelingen zijn onder andere:
- Training voor personeel: Zorg voor uitgebreide training in het herkennen en aanpakken van pesten.
- Communicatie met ouders: Versterk de informatievoorziening over hoe pesten wordt aangepakt en voorkom misverstanden over wat pesten inhoudt.
- Groepsbeheer: Beperk de groepsgrootte om betere supervisie en veiligere sociale interacties te waarborgen.
- Bewustzijn vergroten: Ontwikkel programma’s die ouders informeren over de kenmerken van pesten en hoe zij een rol kunnen spelen in preventie.
Lees het volledige onderzoek Parents’ Perspectives on their Child’s Involvement in Bullying in Preschool
Conclusie
Dit onderzoek biedt belangrijke inzichten in de complexe interactie tussen ouderlijke percepties, organisatorische factoren en pestgedrag in de voorschoolse leeftijd. Door gerichte interventies en betere samenwerking tussen voorscholen en ouders kan de aanpak van pesten worden verbeterd en een veiligere omgeving voor jonge kinderen worden gecreëerd.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen