Pesten en slachtofferschap onder studenten geneeskunde en gezondheidswetenschappen is een probleem voor de volksgezondheid. Dit is te wijten aan de schadelijke gevolgen ervan en het grotere risico op psychiatrische ziekten en psychopathologie in de kindertijd, adolescentie en volwassenheid. Als gevolg hiervan werd een beschrijvend cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd om de prevalentie van pesten en de invloed ervan op het gevoel van eigenwaarde, angst en depressie onder universiteitsstudenten medische en gezondheidswetenschappen in RAS Al-Khaimah, Verenigde Arabische Emiraten, te onderzoeken. Ongeveer 369 studenten van MBBS-, BDS-, B Pharm- en BSN-hogescholen werden geselecteerd. De instrumenten omvatten sociodemografische vragen, pestvragen, de Rosenberg Self-Esteem Scale en de Primary Care Anxiety and Depression Scale. Deelnemers waren gemiddeld 21,49 ± 2,95. 34,1% van de geneeskundestudenten werd gepest. 44,4% van de personen werd beledigend uitgescholden, waardoor verbaal pesten de meest voorkomende methode is. Uit de lineaire regressieanalyse van pestgegevens blijkt dat meisjes (53,2%) meer gepest worden dan jongens (46,8%). Gepeste personen hadden een gemiddelde score van 43,30 ± 19,74, wat wijst op een hoger percentage depressie en angst. Gepeste leerlingen hadden een gemiddelde score van 44,62 ± 9,94, wat wijst op een lager zelfbeeld. Er werden significante verschillen waargenomen met betrekking tot pesten als we kijken naar de variabelen van het studiejaar, de opleiding van de moeder en eerdere ervaringen met pesten (P = 0,002, 0,038, 0,001). Het is absoluut noodzakelijk dat universiteiten alomvattende protocollen opstellen om gevallen van dergelijk gedrag te identificeren en de nodige hulp te bieden aan slachtoffers en hun families.
Deze studie werpt licht op het pesten van studenten aan hogescholen voor medische en gezondheidswetenschappen in de Verenigde Arabische Emiraten. Het huidige onderzoek kan implicaties hebben voor toekomstig sectoronderzoek. Om pesten onder studenten te identificeren is het verzamelen van gegevens nodig. Deze studie koppelt pesten ook aan angst en verdriet. Omdat pesten zo vaak voorkomt, moeten universiteiten over gedegen protocollen beschikken om pesten te herkennen en slachtoffers te ondersteunen. Er moet een einde komen aan het pesten, en dit kan worden bereikt door kinderen vechtsporten te leren, overtreders te straffen en gewelddadige televisie te verbieden.
De overheid, onderwijsinstellingen en scholen moeten allemaal een beleid tegen pesten bevorderen. Deze studie biedt docenten, overheidsfunctionarissen en ouders cruciale informatie en vergroot tegelijkertijd ons begrip van pestgedrag onder universiteitsstudenten in de medische en gezondheidswetenschappen.
De conclusies van het onderzoek moeten als leidraad dienen voor wetenschappers en beleidsmakers. Herken patronen van gedragsproblemen om psychosociale therapie, geestelijke gezondheidszorgprogramma's op school en initiatieven tegen pesten te ontwikkelen die effectief zijn. Programma's ter voorkoming van pesten moeten het gevoel van eigenwaarde van de slachtoffers vergroten om hen te helpen gevoelens van ontoereikendheid en apathie te overwinnen. Aanscherping wettelijke en beleidsmaatregelen op de universiteit.
Toekomstig onderzoek zou gebruik kunnen maken van een uitgebreide vragenlijst over ondergerapporteerde vormen van pesten, zoals cyberpesten en seksuele intimidatie – een uitgebreid onderzoek om de grondoorzaken van pesten te identificeren en werkbare oplossingen te bieden.
Ibrahim FM, Rashad Dabou EA, AbdelSamad S, Abuijlan IAM. Prevalence of bullying and its impact on self-esteem, anxiety and depression among medical and health sciences university students in RAS Al Khaimah, UAE. Heliyon. 2024 Jan 25;10(3):e25063. doi: 10.1016/j.heliyon.2024.e25063. PMID: 38322961; PMCID: PMC10845683.