Onderzoek Verbetering van de implementatie van het KiVa-antipestprogramma met ondersteuning op maat: Studieprotocol voor een clustergerandomiseerde gecontroleerde studie | Stop Pesten NU

Onderzoek Verbetering van de implementatie van het KiVa-antipestprogramma met ondersteuning op maat: Studieprotocol voor een clustergerandomiseerde gecontroleerde studie

Er zijn geen op bewijs gebaseerde modellen om de implementatie van op scholen gebaseerde pestpreventieprogramma's te ondersteunen. Ons voornaamste doel is het onderzoeken van de impact van ondersteuning op maat op de implementatie van het KiVa-antipestprogramma. Ons tweede doel is om te evalueren of de aangeboden ondersteuning de resultaten van leerlingen beïnvloedt (bijvoorbeeld slachtofferschap, pestgedrag). Daarnaast beoordelen wij de kosteneffectiviteit van de geboden ondersteuning en voeren wij een procesevaluatie uit.

Hoogtepunten

  • De negatieve gevolgen van pesten zijn bekend en vormen een groot risico voor de volksgezondheid.
  • Een lage programmagetrouwheid brengt de effectiviteit van pestpreventieprogramma's in gevaar.
  • Er bestaan ​​geen op bewijs gebaseerde modellen om scholen te ondersteunen bij de implementatie van programma's.
  • Het bieden van steun aan scholen biedt een mogelijkheid om de betrouwbaarheid van het programma te verbeteren.

Discussie

In deze studie voeren we een clustergerandomiseerd onderzoek uit om te testen of de IMPRES-ondersteuning de programmagetrouwheid kan verbeteren en bijgevolg het slachtofferschap en de daderschap van pesten kan verminderen. Verder onderzoeken we de kosteneffectiviteit van de IMPRES-ondersteuning – aangezien een toename van de programmagetrouwheid in de schoolcontext de neiging heeft om de kosten te verhogen [ 44 ] – en voeren we een procesevaluatie uit. Deze proef is innovatief, omdat weinig studies hebben onderzocht hoe implementatieondersteuning de betrouwbaarheid van het programma zou kunnen verbeteren en bijgevolg zou kunnen bijdragen aan een veiligere schoolomgeving (bijvoorbeeld de prevalentie van pestgedrag, de houding van leraren ten opzichte van pesten).

Sterke punten en beperkingen

Een van de belangrijkste sterke punten van deze proef is het brede spectrum aan uitkomsten die op elk hiërarchisch niveau worden beoordeeld (dwz studenten, docenten, KiVa-teamleden en schooldirecteuren). We streven er ook naar om de potentiële veranderingsmechanismen te onderzoeken, en we vertrouwen op een gemengde aanpak om de levering van de IMPRES-ondersteuning te begrijpen.

Deze proef kent echter ook beperkingen. Ten eerste is het waarschijnlijk dat alleen zeer gemotiveerde scholen aan het onderzoek deelnamen. Daarom zijn de verkregen resultaten mogelijk niet gemakkelijk overdraagbaar naar minder gemotiveerde schoolomgevingen. Ten tweede kunnen de resultaten van deze proef wellicht niet worden omgezet in een eerste start met een pestpreventieprogramma, aangezien de IMPRES-ondersteuning is ontwikkeld om de problemen aan te pakken die zich na een aantal jaren van implementatie voordoen. Ten derde kunnen we een vloereffect tegenkomen, omdat de aanvankelijke prevalentie van pesten op de deelnemende scholen al laag kan zijn geweest. Bovendien is een plafondeffect met betrekking tot de programmagetrouwheid mogelijk. Ten vierde werd het bepalen van de steekproefomvang beïnvloed door onze financiële en organisatorische middelen, en een groter aantal scholen zou het mogelijk hebben gemaakt om kleine tot middelgrote effectgroottes te detecteren. Ook zouden de gebruikte ICC-schattingen onderschat kunnen worden, omdat we gemotiveerde scholen hebben gerecruteerd, en er zou aanzienlijke heterogeniteit kunnen bestaan ​​onder de scholen die deelnamen aan de KiVa-enquête waarop we onze ICC-schattingen baseerden. Ten slotte werd de machtsanalyse uitgevoerd met de parameters voor de universele uitkomsten (bijvoorbeeld het geven van preventieve lessen), die continue variabelen zijn en gerapporteerd worden door alle personeelsleden die deze leveren. Slechts weinig respondenten rapporteerden echter over de aangegeven acties (dwz 4 à 6 leden van het KiVa-team), en daarom zullen we beperkte macht hebben om de impact van IMPRES op deze resultaten te analyseren.

Conclusie

De resultaten van dit onderzoek zullen het bewijs leveren van de effectiviteit van de IMPRES-ondersteuning bij het verbeteren van de programmagetrouwheid en het terugdringen van de prevalentie van pesten op basisscholen. Door de mechanismen van verandering te onderzoeken, zullen we belangrijke uitdagingen kunnen identificeren en richtlijnen kunnen geven voor de verbetering van bestaande en toekomstige programma's voor pestpreventie.

 

 

Bron

Sanna Herkama, Marie-Pier Larose, Inari Harjuniemi, Virpi Pöyhönen, Takuya Yanagida, Eila Kankaanpää, Elisa Rissanen, Christina Salmivalli,
Improving the implementation of KiVa antibullying program with tailored support: Study protocol for a cluster randomized controlled trial,
Contemporary Clinical Trials,
Volume 137,
2024,
107407,
ISSN 1551-7144,
https://doi.org/10.1016/j.cct.2023.107407.
(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1551714423003300)

 

Doelgroep: 
Professionals

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen