Peer-slachtofferschap op scholen komt het vaakst voor in de aanwezigheid van omstanders. Wanneer omstanders namens de slachtoffers ingrijpen, slagen zij er vaak in het slachtofferschap te stoppen. De zelfeffectiviteit van verdedigers (dat wil zeggen het geloof in iemands vermogen om slachtoffers met succes te verdedigen) wordt consequent in verband gebracht met meer verdedigen en minder passief toekijken bij slachtofferschap van leeftijdsgenoten. Het gebrek aan longitudinale onderzoeksontwerpen heeft echter geresulteerd in een beperkt inzicht in hoe deze relaties zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Dit longitudinale onderzoek met vijf golven onder 2507 Zweedse studenten heeft deze kloof aangepakt door longitudinale associaties tussen de zelfeffectiviteit van verdedigers en verdedigen en passief toezien te onderzoeken. Deelnemende leerlingen beantwoordden één keer per jaar een zelfrapportagevragenlijst, van het vierde tot het achtste leerjaar.
Onze bevindingen leveren gedeeltelijk bewijs voor wederzijdse associaties tussen de variabelen. Bovendien waren er significantere associaties in het traditionele dan in het willekeurige intercept-model, waardoor interpretaties tussen personen van de longitudinale associaties werden bevorderd. De bevindingen benadrukken het belang van het begrijpen van het verband tussen de zelfeffectiviteit van verdedigers en het gedrag van omstanders en het slachtofferschap van leeftijdsgenoten, en dat scholen in hun inspanningen om geweld en pesten op school te voorkomen, leerlingen ondersteunen bij het vergroten van de zelfeffectiviteit van hun verdedigers en hun verdedigingsvermogen.
Praktijkpunten
- Tussen de vierde en de achtste klas vertoonden de leerlingen een afname in verdedigend gedrag en zelfeffectiviteit van verdedigers, terwijl ze een toename lieten zien in passief toekijken.
- Er was gedeeltelijke steun voor het feit dat de zelfeffectiviteit, verdediging en passieve acceptatie van verdedigers in de loop van de tijd wederzijds met elkaar verbonden waren.
- Bij pogingen om leeftijdsgenoten aan te moedigen partij te kiezen voor de slachtoffers van peer-slachtofferschap, moet rekening worden gehouden met de rol van de zelfeffectiviteit van leeftijdsgenoten.
Conclusie
Uit onze bevindingen bleek dat de mate van zelfeffectiviteit van verdedigers bij leerlingen positief gerelateerd is aan verdedigen en negatief gerelateerd is aan passief toekijken in de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De resultaten suggereren dat bij inspanningen om leerlingen aan te moedigen de kant van het slachtoffer te kiezen en in te grijpen als ze getuige zijn van peer-slachtofferschap, rekening moet worden gehouden met de rol van de zelfredzaamheid van leerlingen, en dat onderwijsinterventies moeten worden gebruikt en ontwikkeld die zijn ontworpen om de zelfredzaamheid van leerlingen te vergroten. .
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen