De Gouden Mosaic
Doel: Het bevorderen van groepsvorming, elkaar leren kennen, en het waarderen van individuele verschillen binnen de groep.
Benodigdheden:
- Kleurpotloden, stiften en pennen
- Grote vellen papier (A3-formaat of groter)
- Een grote rol tape of prikbord met pushpins
- Blanco kaarten of vierkante papiertjes (minimaal 10 x 10 cm)
- Een muziekspeler
Introductie (10 minuten):
Begin de les met een kort verhaal of anekdote over het belang van ieder individu in een groep.
Leg uit dat iedereen uniek is, maar samen vormen we een prachtig geheel.
Activiteit 1: 'Wie ben ik?' Mozaïek (30 minuten):
- Geef elke leerling een blanco kaart.
- Vraag de leerlingen om één kant van de kaart te vullen met kleuren, tekeningen, of woorden die hen vertegenwoordigen. Dit kan alles zijn: een hobby, een dier dat ze leuk vinden, een favoriete quote, etc.
- Aan de andere kant schrijven ze hun naam en drie interessante feiten over zichzelf die anderen misschien nog niet weten.
- Wanneer ze klaar zijn, vraag je de leerlingen om in een kring te staan en hun kaart met de klas te delen (zonder de naam en feiten te laten zien).
- Na het delen plakken of prikken ze hun kaarten op een groot vel papier of prikbord, waardoor een mozaïek ontstaat.
Activiteit 2: Muzikale Stoelen met een Twist (20 minuten):
- Zet stoelen in een cirkel (één stoel minder dan het aantal leerlingen).
- Laat de muziek spelen en vraag de leerlingen om om de stoelen te lopen.
- Wanneer de muziek stopt, moeten de leerlingen een stoel vinden om op te gaan zitten.
- De leerling zonder stoel moet naar voren komen en een feit van zijn/haar kaart delen zonder de naam te noemen. De rest van de klas moet raden wie het is.
- Deze leerling blijft in het midden staan en verwijdert een stoel. De muziek begint opnieuw.
Afsluiting (15 minuten):
Reflecteer op de activiteiten: wat hebben ze geleerd over hun klasgenoten? Was er iets verrassends?
Benadruk het belang van samenwerking, respect voor elkaar en hoe iedereen een waardevol deel van de klas vormt.
Bespreek het mozaïek en hoe het de diversiteit en eenheid van de klas toont.
Huiswerk (optioneel):
Vraag de leerlingen om een kort essay of een gedicht te schrijven over de waarde van diversiteit in een groep of hun ervaring tijdens deze les.
Dit lesplan bevordert positieve interacties tussen de leerlingen, helpt hen elkaar beter te leren kennen, en waardeert de unieke kwaliteiten die iedereen in de groep brengt. Het is een perfecte manier om de groepsvorming in de Gouden Weken te stimuleren en een positieve en inclusieve klassencultuur te creëren.