PO gr 6 tm 8 Les over pesten bij nummer Snelle Reünie | Stop Pesten NU

PO gr 6 tm 8 Les over pesten bij nummer Snelle Reünie

Deze les is bedoeld voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 om op een veilige manier over pesten te praten en hen bewust te maken van de impact hiervan. Het nummer "Reünie" van Snelle staat centraal en beschrijft hoe het voelt om gepest te worden, maar ook hoe je sterker uit zo'n situatie kunt komen. De leerlingen leren door middel van muziek over pesten, veerkracht en hoe je kunt bijdragen aan een positieve omgeving.


Leerdoelen

  • Bewustwording van de effecten van pesten en hoe dit iemands leven kan beïnvloeden.
  • Inzicht krijgen in de emoties van zowel het slachtoffer als de pester.
  • Het stimuleren van een open gesprek over pesten en het belang van elkaar respecteren.
  • Bespreken hoe je als omstander of vriend kunt helpen.

Lesplan overzicht

  1. Introductie en gesprek over pesten (10 minuten)
  2. Luisteren naar het nummer ‘Reünie’ van Snelle (10 minuten)
  3. Bespreken van de tekst en gevoelens (15 minuten)
  4. Reflectie-opdracht: Wat kun jij doen? (15 minuten)
  5. Afsluiting en positieve boodschap (10 minuten)

Totale tijd: 1 uur.


1. Introductie en gesprek over pesten (10 minuten)

Start de les met een gesprek over pesten:

  • Voorbeeldvraag: “Wat denken jullie dat pesten precies is?”

    • "Dat kan van alles zijn, zoals iemand uitschelden, buitensluiten, nepvrienden zijn, of online roddelen."
  • Voorbeeldvraag: “Hoe denk je dat het voelt voor iemand die gepest wordt?”

    • "Ik denk dat je dan heel verdrietig en alleen bent, of dat je je niet jezelf durft te zijn."

Leg uit dat er veel verschillende vormen van pesten zijn, en dat woorden vaak net zo veel pijn kunnen doen als lichamelijk geweld. Ook online pesten (cyberpesten) is een vorm van pesten die veel voorkomt.

Tip voor docenten: Zorg voor een veilige sfeer waarin alle kinderen kunnen praten en zich vrij voelen om hun gedachten te delen. Luister zonder oordeel.

Doel van deze stap: De leerlingen bewust maken van de verschillende vormen van pesten en de gevolgen ervan.


2. Luisteren naar het nummer ‘Reünie’ van Snelle (10 minuten)

Introduceer het nummer: Vertel dat jullie gaan luisteren naar "Reünie," een liedje van Snelle dat gaat over zijn eigen ervaringen met pesten. In het nummer vertelt Snelle hoe hij zich voelde toen hij werd gepest, en hoe hij dit heeft omgezet in iets positiefs.

Luister samen naar het nummer: Speel het nummer af in de klas en vraag de leerlingen om goed te luisteren naar de tekst en na te denken over de emoties en de boodschap van het lied.

Link naar het nummer: YouTube: Reünie - Snelle

Tip voor docenten: Geef de leerlingen de ruimte om het nummer te laten bezinken. Sommige kinderen kunnen zich misschien herkennen in het verhaal.

Doel van deze stap: De leerlingen laten kennismaken met de gevoelens die Snelle beschrijft en hen laten nadenken over hoe muziek kan helpen om emoties te uiten.


3. Bespreken van de tekst en gevoelens (15 minuten)

Bespreek de songtekst: Gebruik de tekst van het lied om het gesprek te openen over hoe pesten voelt en hoe iemand hiermee om kan gaan.

Voorbeeldvragen en mogelijke reacties:

  • Vraag: “Wat viel je op in de tekst van het liedje? Wat vertelt Snelle over zichzelf?”

    • “Hij zegt dat hij werd uitgelachen op school omdat hij zich anders kleedde en graag muziek maakte.”
  • Vraag: “Hoe denk je dat het voelde voor Snelle om gepest te worden?”

    • “Volgens mij voelde hij zich alleen en verdrietig, maar probeerde hij het niet te laten merken.”
  • Vraag: “Waarom zou Snelle zeggen dat hij nu uitkijkt naar de reünie?”

    • “Omdat hij nu trots kan zijn op zichzelf en kan laten zien dat hij sterker is geworden. Hij wil laten zien dat hij het heeft gered.”

Toelichting voor docenten: Leg uit dat Snelle ondanks het pesten iets positiefs van zijn leven heeft gemaakt en dat het belangrijk is om altijd in jezelf te blijven geloven, ook als anderen vervelend doen.

Doel van deze stap: Kinderen helpen om te begrijpen hoe pesten iemand kan raken en hen inspireren om positief en vriendelijk met elkaar om te gaan.


4. Reflectie-opdracht: Wat kun jij doen? (15 minuten)

Kleine groepsdiscussie of individuele reflectie: Verdeel de klas in groepjes van 3-4 leerlingen. Laat hen nadenken over hoe ze kunnen helpen als ze merken dat iemand wordt gepest, of hoe ze kunnen reageren als ze zelf vervelende opmerkingen krijgen.

Vragen om te bespreken:

  • “Wat zou jij doen als je ziet dat iemand wordt gepest in de klas of online?”
    • "Ik zou naar diegene toegaan en vragen hoe het gaat, en misschien zeggen dat het pesten moet stoppen."
  • “Heb je weleens iets aardigs gezegd tegen iemand die zich niet zo blij voelde? Hoe reageerde die persoon toen?”
    • "Ja, ik heb wel eens iemand een compliment gegeven en toen begon diegene meteen te lachen."

Tip voor docenten: Moedig de kinderen aan om concrete ideeën te bedenken over hoe ze aardig kunnen zijn tegen anderen, of wat ze kunnen doen als ze iemand zien die gepest wordt.

Doel van de opdracht: De kinderen laten nadenken over hoe ze in positieve actie kunnen komen om hun klasgenoot te helpen of te steunen.


5. Afsluiting en positieve boodschap (10 minuten)

Positieve afsluiting van de les: Sluit af met een positieve boodschap, bijvoorbeeld: "Iedereen is uniek en dat is wat ons allemaal bijzonder maakt. Het is belangrijk dat we elkaar steunen en dat we altijd vriendelijk zijn tegen elkaar."

Laat de leerlingen nadenken over één positieve actie voor die dag:

  • Vraag hen om iets aardigs te doen voor een klasgenoot, zoals een compliment geven, iemand helpen met iets, of gewoon even samen praten.

Voorbeeldvraag voor de klas:

  • “Wat kun jij vandaag doen om iemand een goed gevoel te geven?”
    • "Ik ga zorgen dat niemand alleen staat tijdens de pauze."
    • "Ik ga iets aardigs zeggen tegen iemand die ik normaal niet vaak spreek."

Doel van de afsluiting: De les positief afsluiten en de kinderen aanmoedigen om vriendelijkheid te tonen, zodat iedereen zich goed en veilig kan voelen.


Belangrijke opmerkingen voor de docent

  • Creëer een veilige sfeer: Zorg dat alle leerlingen zich op hun gemak voelen om hun gevoelens te delen. Respecteer ieders ervaringen en benadruk dat iedereen mag zijn wie hij of zij is.
  • Emotioneel uitdagend: De tekst van het nummer kan herkenbaar en emotioneel zijn voor sommige kinderen. Zorg voor nazorg en laat leerlingen weten dat ze altijd met hun gevoelens bij jou terecht kunnen.

Lesdoel behaald: De leerlingen hebben een beter begrip van hoe pesten iemands leven kan beïnvloeden en zijn geïnspireerd om hun eigen acties positief in te zetten voor een fijne en veilige klasomgeving.

Lyrics Reünie

Dames en heren, pennen neer, schrijf je laatste zin afIk niet, ik wil meer, ik zat achter in de klasAan het wachten op de bel en ik ga rennend naar huisIk heb honderden ideeën en die moeten dr uitEy lippie, heb je haast, ga je lekker jongen?Je wil toch rapper worden, rap eens voor meGewoon negeren niet kijken, want ik kan lachen als laatstEn ik kan niet laten blijken dat wat ze zeggen me raakt
Maar ik ben ook niet van steenMisschien Oost-Indisch doofEn soms spook je nog steeds door mijn hoofdDus
Bedankt voor die vlam, want die brandt weer als nooit tevorenEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietJa, natuurlijk ben je bang voor de reünieDus bedankt voor die vlam want die brandt weer als nooit tevorenEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietJa, natuurlijk ben je bang voor de reünie
Ja, natuurlijk ben je bang voor de reünieMisschien schil ik wel een appel op de reünieMaar we zijn allebei volwassen op de reünieDus nu schudden we de hand op de reünieMan, ik kan niet wachten op de reünieMmm, mmmEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietIk ben nu de man op de reünie
Dames en heren, ben er weer, vier shows, een nachtIk heb nog meer problemen, maar een stuk minder lastAan het wachten op een taxi en dan plankgas naar huisIk heb honderden verledens, maar die maken me juistEn ja, ik had haast, ik had werk, jongensIk had het kunnen voorspellen voor je
En ik zet alles op alles en zie me lachen als laatstMaar ik kan niet ontkennen dat wat ze zeggen me raaktMaar ik ben ook niet van steenMisschien Oost-Indisch doofEn soms spook je nog steeds door mijn hoofdDus
Bedankt voor die vlam, want die brandt weer als nooit tevorenEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietJa, natuurlijk ben je bang voor de reünieDus bedankt voor die vlam want die brandt weer als nooit tevorenEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietJa, natuurlijk ben je bang voor de reünie
Ja, natuurlijk ben je voor de reünieMisschien schil ik wel een appel op de reünieMaar we zijn allebei volwassen op de reünieDus nu schudden we de hand op de reünieMan, ik kan niet wachten op de reünieMmm, mmmEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietIk ben nu de man op de reünie
Bedankt voor die vlam, want die brandt weer als nooit tevorenEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietJa, natuurlijk ben je bang voor de reünieDus bedankt voor die vlam want die brandt weer als nooit tevorenEn zonder jou was er geen muziek, dus het geeft nu nietJa, natuurlijk ben je bang voor de reünie
 
Bron: Musixmatch
Songwriters: Daan Ligtvoet / Okke Punt / Lars Bos
Songteksten voor Reünie © Universal Music Publishing B.v., Cloud 9 Holland Music Publishi, Roq N Rolla Publishing, Straight Shooter Publishing, Sony Music Publishing Bv, Cl9 Publishing