PO gr 6 tm 8 lesbrief bij lied tegen pesten Wolken van Flemming | Stop Pesten NU

PO gr 6 tm 8 lesbrief bij lied tegen pesten Wolken van Flemming

Docentenhandleiding

Inleiding

Deze les is bedoeld voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 om op een veilige manier over pesten te praten en hen bewust te maken van de gevoelens die hiermee gepaard gaan. Het nummer "Wolken" van Flemming wordt gebruikt om de impact van pesten bespreekbaar te maken. De tekst van het nummer laat goed zien hoe het is om gepest te worden en hoe belangrijk het is om een plek te hebben waar je jezelf kunt zijn.


Leerdoelen

  • Bewustwording van hoe pesten iemand kan raken.
  • Inzicht krijgen in de verschillende rollen rondom pesten (dader, slachtoffer, omstander).
  • Begrijpen hoe muziek kan helpen om gevoelens over pesten te bespreken.
  • Stimuleren van het praten over emoties en respect voor elkaar.

Lesplan Overzicht

  1. Introductie en gesprek over pesten (10 minuten)
  2. Luisteren naar het nummer ‘Wolken’ van Flemming (10 minuten)
  3. Bespreken van de tekst en gevoelens (15 minuten)
  4. Reflectie-opdracht: Hoe kun jij helpen? (15 minuten)
  5. Afsluiting en positieve boodschap (10 minuten)

Totale tijd: 1 uur.


1. Introductie en gesprek over pesten (10 minuten)

Start de les met een gesprek over pesten:

  • Voorbeeldvraag: "Wat denken jullie dat pesten betekent?"

    • "Iemand uitschelden, iemand buitensluiten, grapjes maken over iemand die dat niet leuk vindt."
  • Voorbeeldvraag: "Hoe denk je dat het voelt om gepest te worden?"

    • "Het is naar, je voelt je verdrietig of alleen."

Leg uit dat pesten niet alleen fysiek is (zoals duwen of slaan), maar ook verbaal kan zijn (zoals uitschelden of gemeen doen) of via social media (zoals nare berichtjes sturen).

Tip voor docenten: Zorg voor een open en veilige sfeer waarin kinderen vrij kunnen praten. Moedig ze aan om zonder oordeel naar elkaar te luisteren.

Doel van deze stap: De leerlingen bewust maken van verschillende vormen van pesten en hoe dit iemand kan raken.


2. Luisteren naar het nummer ‘Wolken’ van Flemming (10 minuten)

Introduceer het nummer: Vertel dat jullie gaan luisteren naar een liedje dat over pesten gaat. De zanger Flemming vertelt in het nummer over zijn eigen ervaringen met pesten en hoe dat hem liet voelen.

Luister samen naar het nummer: Speel het nummer ‘Wolken’ van Flemming af en vraag de leerlingen om goed naar de tekst te luisteren en na te denken over wat de zanger vertelt.

Link naar het nummer: YouTube: Wolken - Flemming

Tip voor docenten: Laat ruimte voor emoties en reacties tijdens het luisteren. Het kan voor sommige leerlingen herkenbaar of emotioneel zijn.

Doel van deze stap: De leerlingen in contact brengen met de gevoelens van iemand die gepest wordt, en hen laten nadenken over hoe muziek een verhaal kan vertellen.


3. Bespreken van de tekst en gevoelens (15 minuten)

Bespreek de songtekst: Bespreek de tekst van het lied met de klas. Stel vragen over de inhoud en de emoties die de zanger beschrijft.

Voorbeeldvragen en mogelijke reacties:

  • Vraag: “Wat viel je op in de tekst van het liedje?”

    • "Flemming vertelt dat hij werd gepest om hoe hij eruitzag of omdat hij zich anders kleedde."
  • Vraag: “Hoe denk je dat het voelt om gepest te worden, zoals Flemming in het lied?”

    • "Het voelt vast heel alleen en verdrietig. Alsof niemand je begrijpt."
  • Vraag: “Waarom denkt Flemming dat hij ‘in de wolken’ zit?”

    • "Hij voelde zich beter als hij ergens anders aan kon denken, alsof hij dan kon wegdromen."

Toelichting voor docenten: Leg uit dat "in de wolken zitten" voor Flemming een manier was om zich af te sluiten van de pesterijen en zich beter te voelen, omdat hij dan kon zijn wie hij echt wilde zijn.

Doel van deze stap: Kinderen helpen om de tekst en emoties van het lied te begrijpen en te reflecteren op hoe het voelt om gepest te worden.


4. Reflectie-opdracht: Hoe kun jij helpen? (15 minuten)

Kleine groepsdiscussie of individueel reflecteren: Verdeel de klas in groepjes van 3-4 leerlingen. Laat hen bespreken hoe zij iemand kunnen helpen die gepest wordt.

Vragen om te bespreken:

  • “Wat kun je doen als je ziet dat iemand gepest wordt?”
    • "Je kunt naast die persoon gaan staan, zeggen dat je het vervelend vindt wat er gebeurt, of het aan de meester of juf vertellen."
  • “Waarom is het belangrijk om iets te doen als je ziet dat iemand gepest wordt?”
    • "Omdat die persoon dan weet dat hij/zij niet alleen is. Je kunt echt het verschil maken."

Laat de groepjes samen bedenken wat ze zouden doen in een situatie waarin ze iemand zien die gepest wordt, en hoe ze die persoon kunnen helpen.

Optioneel: Laat de leerlingen hun antwoorden tekenen of opschrijven, zodat ze visueel kunnen laten zien wat ze zouden doen.

Doel van de opdracht: Kinderen laten nadenken over hun eigen rol en de manieren waarop ze iemand kunnen ondersteunen die gepest wordt.


5. Afsluiting en positieve boodschap (10 minuten)

Positieve afsluiting van de les: Sluit de les af door een positieve boodschap mee te geven, zoals: "Iedereen is uniek en bijzonder, en het is belangrijk dat we elkaar altijd respecteren en steunen."

Vraag de leerlingen om na te denken over één manier waarop zij vandaag iemand een goed gevoel kunnen geven (bijvoorbeeld door een compliment te geven, iemand te helpen, of vriendelijk te zijn tegen iedereen).

Voorbeeldvraag voor de klas:

  • “Wat ga jij vandaag doen om ervoor te zorgen dat iedereen zich goed voelt?”
    • "Ik ga ervoor zorgen dat niemand alleen zit tijdens de lunch."
    • "Ik ga iemand een compliment geven die dat misschien niet verwacht."

Doel van de afsluiting: De les positief afsluiten met een boodschap over vriendelijkheid, respect en het creëren van een fijne en veilige omgeving voor iedereen.


Belangrijke opmerkingen voor de docent

  • Creëer een veilige sfeer: Zorg dat alle leerlingen zich op hun gemak voelen om hun gevoelens te delen. Respecteer ieders mening en ervaringen, en benadruk dat iedereen mag zijn wie hij of zij is.
  • Emotioneel uitdagend: Sommige kinderen kunnen emotioneel reageren op het nummer, vooral als ze zelf ervaring hebben met pesten. Zorg voor nazorg en laat leerlingen weten dat ze altijd bij je terecht kunnen voor een gesprek.

Lesdoel behaald: De kinderen hebben meer inzicht gekregen in de impact van pesten, herkennen de emoties die ermee gepaard gaan, en weten hoe ze een rol kunnen spelen in het ondersteunen van anderen en het creëren van een respectvolle omgeving.

 

Lyrics Wolken:

Een jaar of zes, Harry Potter-sokken aan in de lesIedereen lachte en ik werd gepestWant Flemming zingt en hij kleedt zich gekHeb niemand hier, juf zit naast me tijdens speelkwartierZe zegt: "Ik snap niet waarom iedereen kliert"Verjaardagsfeestjes worden niet gevierd (nee)
Ik voelde me eenzaamIk wilde graag dat het beter zou zijnIk voelde me bangEn zocht naar een plek waar ik veilig kon zijn
En ooh, ik zat altijd in de wolkenAltijd in de wolkenEn ooh, ik zat altijd in de wolkenWant binnen deze wolken kan ik zijn wie ik wil zijn
12 jaar, nieuwe school en meteen weer raak"Je bent een loser en je bril staat raarGoeie grap, jongen, ha-ha-ha"Oh, ik wil hier weg, nare dingen worden weer gezegdHaatberichten op m'n MSNKan niet winnen in dit gevecht (nee)
Ik voelde me eenzaamIk wilde graag dat het beter zou zijnGing naar de plek waar ik mezelf kon zijn
En ooh, ik zat altijd in de wolkenAltijd in de wolkenEn ooh, ik zat altijd in de wolkenWant binnen deze wolken kan ik zijn wie ik wil zijn
Mama zei me: "Blijf jezelf, negeer wat wordt gezegdWant je bent perfect zoals je bent"Mama zei me: "Blijf jezelf, negeer wat wordt gezegdWant je bent perfect zoals je bent"
En ooh, ik zat altijd in de wolkenAltijd in de wolkenEn ooh, ik zat altijd in de wolkenWant binnen deze wolken kan ik zijn wie ik wil zijn