Het artikel "Prevalence Rates of Bullying: A Comparison Between a Definition-Based Scale and a Behavior-Based Scale" onderzoekt de verschillen in prevalentie van pestgedrag onder studenten wanneer verschillende meetmethoden worden gebruikt: een definitie-gebaseerde schaal en een gedrag-gebaseerde schaal.
Samenvatting:
Doel van de studie: De studie vergelijkt de prevalentie van pesten (zowel dader als slachtoffer) zoals gemeten door een definitie-gebaseerde schaal en een gedrag-gebaseerde schaal. De definitie-gebaseerde schaal biedt een definitie van pesten gevolgd door algemene vragen over het ervaren en uitvoeren van pestgedrag. De gedrag-gebaseerde schaal vermijdt het gebruik van termen als "pesten" en vraagt naar specifieke pestgedragingen zonder een expliciete definitie te geven.
Onderzoeksopzet: Het onderzoek maakte deel uit van een vierjarig longitudinaal project in Zweden, waarbij studenten van de vierde tot en met de achtste klas elk jaar een webgebaseerde enquête invulden. Het onderzoek omvatte 1.469 tot 1.715 studenten per golf van dataverzameling.
Belangrijkste bevindingen:
- De gedrag-gebaseerde schaal toonde hogere prevalentiepercentages voor zowel het uitvoeren als het ervaren van pestgedrag dan de definitie-gebaseerde schaal.
- De resultaten suggereren dat studenten meer geneigd zijn om specifieke pestgedragingen te rapporteren als hen wordt gevraagd naar concrete gedragingen in plaats van algemene vragen over "pesten".
- De gedrag-gebaseerde metingen bieden een meer gedetailleerd beeld van pestgedrag door specifieke gedragingen te benoemen, zoals slaan, schelden of roddels verspreiden, terwijl de definitie-gebaseerde schaal mogelijk onderrapportage veroorzaakt door het gebruik van emotioneel beladen termen zoals "pesten".
Discussie en implicaties:
- De keuze voor een meetmethode kan de gemelde prevalentie van pesten sterk beïnvloeden. Dit heeft belangrijke implicaties voor zowel onderzoek als praktijk, omdat de effectiviteit van interventies en beleidsmaatregelen afhangt van nauwkeurige schattingen van pestprevalentie.
- De studie benadrukt dat beide methoden hun voor- en nadelen hebben. De gedrag-gebaseerde schaal kan leiden tot hogere meldingen van pestgedrag omdat het minder afhankelijk is van subjectieve interpretaties van wat "pesten" inhoudt, maar het kan ook algemene agressie omvatten die niet noodzakelijkerwijs als pesten wordt gezien.
- Voor toekomstige studies en interventies wordt aanbevolen om rekening te houden met de verschillen tussen deze meetmethoden om een vollediger beeld te krijgen van de omvang van pestgedrag in scholen.
Conclusie:
De studie concludeert dat het gebruik van verschillende meetmethoden aanzienlijke verschillen in gemelde prevalentie van pesten kan opleveren. Dit benadrukt de noodzaak voor onderzoekers en praktijkmensen om zorgvuldig na te denken over de keuze van meetinstrumenten bij het bestuderen en aanpakken van pesten in scholen.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen