Het artikel "The Relationship Between Traditional and Cyber Bullying Victimization in Early Adolescence and Emotional Wellbeing: A Cross-Sectional, Population-Based Study" onderzoekt de relatie tussen slachtofferschap van traditioneel pesten en cyberpesten bij jonge adolescenten en hun emotioneel welzijn.
Samenvatting:
Doel van de studie: De studie onderzoekt hoe traditioneel pesten (fysiek, verbaal, sociaal) en cyberpesten van invloed zijn op zowel positieve als negatieve indicatoren van emotioneel welzijn, zoals levensvreugde, tevredenheid, regulatie van emoties, verdriet en zorgen.
Onderzoeksopzet: Het onderzoek is gebaseerd op een jaarlijkse welzijnsenquête uitgevoerd in scholen in Zuid-Australië, met een steekproef van 9.019 zesdeklassers in de leeftijd van 10-13 jaar.
Prevalentie van pesten: Ongeveer een derde van de studenten rapporteerde slachtoffer te zijn geweest van een of andere vorm van pesten. Verbaal pesten was het meest prevalent (24%), gevolgd door sociaal pesten (21%), fysiek pesten (10%) en cyberpesten (7%).
Risicofactoren: Jongens hadden een significant grotere kans om fysiek en verbaal gepest te worden. Studenten uit sociaal-economisch achtergestelde gemeenschappen hadden een significant grotere kans om slachtoffer te worden van alle typen pesten.
Gevolgen voor emotioneel welzijn: Alle typen pestgedrag waren geassocieerd met lagere scores op positieve indicatoren van emotioneel welzijn (zoals levensvreugde en emotie-regulatie) en hogere scores op negatieve indicatoren (zoals verdriet en zorgen). Deze relaties bleven significant, zelfs na correctie voor demografische en sociale factoren.
Conclusie: Pesten, zowel traditioneel als via cyberspace, heeft een aanzienlijke invloed op zowel positieve als negatieve aspecten van emotioneel welzijn bij jonge adolescenten. De studie benadrukt het belang van holistische schoolprogramma's die gericht zijn op zowel preventie van pesten als verbetering van emotioneel welzijn.
De studie wijst erop dat om effectieve interventies te ontwikkelen, er meer aandacht moet zijn voor zowel positieve als negatieve welzijnsindicatoren en de unieke ervaringen van verschillende typen slachtoffers van pesten.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen