Recent onderzoek heeft zich steeds meer gericht op positieve factoren en ondersteuning voor LGBTQ-jongeren. Deze scoping review onderzoekt de bestaande sociale steun voor LGBTQ-jongeren op scholen via de Ecologische Systeemtheorie om te reageren op de volgende vier doelstellingen: (1) sociale ondersteuningssystemen op scholen definiëren, (2) huidig onderzoek naar resultaten voor LGBTQ-jongeren identificeren, (3) barrières identificeren om LGBTQ-jongeren op scholen te ondersteunen, en (4) gebieden identificeren voor toekomstig onderzoek voor LGBTQ-jongeren en sociale ondersteuning op scholen. Een systematische zoektocht (Arksey en O'Malley in Int J Soc Res Methodol 8(1):19–32, 2005) tussen 2007 en 2021 resulteerde in 94 artikelen. Deze evaluatie leidde tot een organisatorisch raamwerk om verschillende systemen van sociale ondersteuning voor LGBTQ-jongeren op scholen te consolideren.
Sociale ondersteuning bestond uit zeven sociale ondersteuningssystemen (gezin, curriculum, gezin, leeftijdsgenoten, schoolbeleid, GSA's en programma's, en schoolklimaat) die positief geassocieerd zijn met de bevordering van positieve sociaal-emotionele, gedragsmatige en educatieve resultaten voor LGBTQ-jongeren. Hoewel de literatuur duidelijk is geweest over de risico's die gepaard gaan met LHBTQ-jongeren, biedt dit verkennende overzicht een positieve kijk op de schoolervaringen van LHBTQ-jongeren en hoe deze systemen van sociale ondersteuning het voor LHBTQ-jongeren mogelijk maken om als actieve deelnemers op te treden en een positief schoolklimaat en gevoel te bevorderen. van veiligheid.
- Download onderzoek Sociale steun op scholen en gerelateerde resultaten voor LGBTQ-jongeren: een scoping review 2022
- Leung, E., Kassel-Gomez, G., Sullivan, S. et al. Sociale steun op scholen en gerelateerde resultaten voor LGBTQ-jongeren: een scoping review. Ontdek Educ 1 , 18 (2022). https://doi.org/10.1007/s44217-022-00016-9
Conclusie
Er zijn veel onderzoeken geweest die de risico's repliceren die LHBTQ-jongeren op school ervaren: sociaal-emotioneel (bijvoorbeeld depressie), gedragsrisico's (bijvoorbeeld middelengebruik) en educatief (bijvoorbeeld spijbelen, verminderde schoolbetrokkenheid). De literatuur waarin de positieve of beschermende factoren voor LGBTQ-jongeren worden onderzocht, is echter gestaag toegenomen op het gebied van jeugd- en LGBTQ-studies. Omdat het nog steeds een opkomend perspectief is om de beschermende factoren voor LHBTQ-jongeren te onderzoeken via een positieve ontwikkelingslens, heeft dit overzicht de literatuur geconsolideerd en aanleiding gegeven tot een organisatorisch raamwerk om de verschillende systemen van sociale steun voor LHBTQ-jongeren op scholen te consolideren.
Uit het overzicht blijkt dat sociale ondersteuning bestaat uit zeven sociale ondersteuningssystemen (gezin, leerplan, schoolprofessionals en leraren, leeftijdsgenoten, schoolbeleid, GSA’s en programma’s, en schoolklimaat) die, zowel uniek als in overlap, positief geassocieerd zijn met de bevordering van positieve sociaal-emotionele, gedragsmatige en educatieve resultaten, evenals de matiging van de risico’s die doorgaans verbonden zijn aan LGBTQ-jongeren op scholen. Hoewel uit de literatuur consequent blijkt dat het voordelen biedt om ervoor te zorgen dat deze zeven systemen aanwezig zijn om de ontwikkeling van LGBTQ-jongeren positief te ondersteunen, zijn inconsistenties en barrières bij het bieden van positieve resultaten voor LGBTQ-jongeren het gevolg van (1) een gebrek aan training en ondersteuning voor schoolbestuurders en leraren om LHBTQ-inclusief beleid en leerplan af te dwingen, (2) een grotere sociaal-politieke context die LHBTQ-activisme en steun op scholen belemmert of verhindert, en (3) unieke verschillen binnen de subgroepen van LHBTQ-jongeren, waaronder etniciteit, geslacht en genderidentiteit en -expressie.
Toekomstig onderzoek zou de lacunes in dit overzicht moeten onderzoeken om de barrières en inconsistenties aan te pakken die zijn gevonden om effectief sociale steun te bieden aan LHBTQ-jongeren in deze zeven systemen. Deze review benadrukt een positieve kijk op de beschikbare systemen voor sociale steun om de positieve ontwikkeling van LGBTQ-jongeren te bevorderen. Hoewel de literatuur duidelijk is geweest over de risico's die gepaard gaan met LHBTQ-jongeren, heeft dit verkennende overzicht getracht een positief beeld te geven van de schoolervaringen van LHBTQ-jongeren door te benadrukken hoe deze systemen van sociale ondersteuning LHBTQ-jongeren in staat stellen op te treden als actieve deelnemers aan de bevordering van een positieve ontwikkeling. en veilig schoolklimaat.