Stellingen PO gr 6-8 | Stop Pesten NU

Stellingen PO gr 6-8

Werkvorm Basisschool

Doel: Het gesprek openen over roddelen, gezamenlijke normen bepalen en inzicht krijgen in de impact van roddelen op de klas en individuen. Leerlingen leren herkennen wanneer iets te ver gaat en definiëren zelf wat roddelen betekent. Ze gaan op een eerlijke en veilige wijze het gesprek aan over stellingen en werken in groepen van ‘oplossingen naar advies’.

Werkvorm 1: Gespreksstarter - Stellingen

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

  • Stellingen over roddelen 
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Voorbereiding:

Schrijf een aantal stellingen over roddelen op een bord of flip-over. Voorbeelden van stellingen zijn:

Stellingen:

  • Roddelen is altijd slecht.
  • Je kunt soms positief roddelen.
  • Roddelen kan iemand blij maken.
  • Roddelen zorgt altijd voor problemen in de klas.
  • Iedereen roddelt wel eens, dat is normaal.
  • Roddelen helpt om vriendschappen te versterken.
  • Het is oké om te roddelen als het waar is.
  • Roddelen is erger dan pesten.
  • Roddelen kan iemand zijn reputatie verpesten.
  • Roddelen is een manier om je gevoelens te uiten.
  1. Introductie (5 minuten):
    • Leg uit wat een stelling is en hoe de leerlingen hiermee aan de slag gaan.
    • Vertel de leerlingen dat ze eerlijk en respectvol mogen reageren.
  2. Uitvoering (10 minuten):
    • Lees elke stelling hardop voor en vraag de leerlingen om te reageren door hun hand op te steken als ze het eens zijn.
    • Noteer hun reacties op het bord of flip-over.
    • Bespreek kort waarom ze het eens of oneens zijn met de stelling.
  3. Afsluiting (5 minuten):
    • Vraag de leerlingen wat ze hebben geleerd van de verschillende meningen.
    • Bespreek welke stellingen de meeste discussie opriepen en waarom.