Het artikel "A Systematic Review on Primary School Teachers’ Characteristics and Behaviors in Identifying, Preventing, and Reducing Bullying" is een systematische literatuurstudie die de rol van leerkrachten in het basisonderwijs onderzoekt bij het herkennen, voorkomen en verminderen van pesten.
Samenvatting:
Doel van de studie: De studie richt zich op het verkrijgen van een overzicht van de kenmerken en gedragingen van basisschoolleerkrachten met betrekking tot pesten. Het doel is om beter te begrijpen welke factoren van invloed zijn op de effectiviteit van leerkrachten bij het aanpakken van pestgedrag.
Theoretisch Kader: De auteurs hebben een conceptueel kader ontwikkeld op basis van de Theory of Planned Behavior (TPB). Dit model werd gebruikt om de literatuur te categoriseren en onderzoekt hoe kennis, attitudes, waargenomen subjectieve normen en zelfeffectiviteit van leerkrachten van invloed zijn op hun bereidheid om in te grijpen bij pestgedrag.
Belangrijkste bevindingen:
- Kennis en attitudes van leerkrachten: Leerkrachten die pesten als een ernstig probleem beschouwen en empathie tonen voor slachtoffers, zijn eerder geneigd in te grijpen. Daarnaast beïnvloedt de kennis over verschillende vormen van pesten en de gevolgen daarvan hun gedragsintenties.
- Zelfeffectiviteit: Hogere zelfeffectiviteit bij leerkrachten is gerelateerd aan een grotere kans om effectief in te grijpen bij pestincidenten.
- Waargenomen subjectieve normen: De steun van de schoolleiding en collega’s speelt een cruciale rol in het beslissingsproces van leerkrachten om in te grijpen bij pesten.
Methodologie: In totaal werden 75 studies beoordeeld op basis van vooraf vastgestelde inclusiecriteria. De kwaliteit van de studies werd geëvalueerd met behulp van de Newcastle–Ottawa Quality Assessment Scale, waarbij 25 artikelen als voldoende kwalitatief werden beoordeeld.
Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek: Het artikel benadrukt dat er een gebrek is aan studies die alle elementen van het TPB-model volledig onderzoeken in de context van pesten op school. Toekomstige studies zouden baat hebben bij het onderzoeken van de volledige reeks voorspellers en uitkomsten om een beter begrip te krijgen van de effectiviteit van leerkrachten bij het bestrijden van pesten.
Conclusie: De studie concludeert dat de effectiviteit van leerkrachten bij het identificeren, voorkomen en verminderen van pesten kan worden verbeterd door aandacht te besteden aan zowel individuele factoren (zoals attitudes en zelfeffectiviteit) als contextuele factoren (zoals teamdynamiek en ondersteuning van de schoolleiding).
Het artikel biedt waardevolle inzichten voor het ontwikkelen van training en ondersteuning voor leerkrachten om pesten effectiever aan te pakken in de schoolomgeving.
Download het volledige onderzoek Research A Systematic Review on Primary School Teachers’ Characteristics and Behaviors in Identifying, Preventing, and Reducing Bullying
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen