Het artikel "Theoretical Perspectives and Two Explanatory Models of School Bullying" onderzoekt verschillende theoretische benaderingen en modellen om pestgedrag op scholen te verklaren.
Samenvatting:
Inleiding:
Het artikel bespreekt de toename van zorgen over pesten op scholen sinds de vroege jaren 90 en de verschillende theoretische verklaringen die sindsdien zijn ontstaan. Hoewel sommige interventies succesvol zijn gebleken, is pesten nog steeds een groot probleem dat negatieve effecten heeft op het welzijn, de mentale gezondheid en het leren van leerlingen.Definitie van pesten:
Pesten wordt gedefinieerd als herhaaldelijk en opzettelijk negatief gedrag waarbij een machtsongelijkheid bestaat tussen de pester(s) en het slachtoffer. Het omvat zowel directe acties (zoals fysiek geweld en verbale beledigingen) als indirecte acties (zoals buitensluiting, roddels verspreiden en cyberpesten).Theoretische verklaringen:
- Evolutiepsychologie: Pesten wordt gezien als een geëvolueerde strategie voor overleving en dominantie. Dit gedrag biedt voordelen door het behalen van somatische, seksuele en dominantie doelen.
- Dominantietheorie: Mensen en groepen pesten anderen om sociale macht en kapitaal te verkrijgen.
- Persoonlijkheidskenmerken: Pesters vertonen vaak antisociale persoonlijkheidskenmerken zoals sadisme, narcisme, en gebrek aan empathie.
- Frustratie-agressie hypothese: Pesten kan het gevolg zijn van frustratie of stress door negatieve levensgebeurtenissen waar een persoon niet mee kan omgaan.
- Sociale en ecologische theorieën: De sociale omgeving, zoals het gezin, de buurt en de school, speelt een belangrijke rol bij het bevorderen van pestgedrag.
Twee verklarende modellen:
- Model van gepland gedrag: Dit model, gebaseerd op de theorie van gepland gedrag, stelt dat de intentie om te pesten wordt beïnvloed door persoonlijke attitudes ten opzichte van pesten, subjectieve normen, en waargenomen gedragscontrole.
- Omvattend model van pesten (CMB): Dit model richt zich op de motivatie of "verlangen" van de pester om anderen pijn te doen of onder druk te zetten. Het houdt rekening met zowel persoonlijke als omgevingsfactoren die bijdragen aan dit verlangen en uiteindelijk tot pestgedrag leiden.
Discussie en toepassingen:
De modellen bieden inzichten in hoe scholen effectieve interventies kunnen ontwikkelen om pesten te voorkomen of aan te pakken. Het CMB-model is bijzonder nuttig omdat het het onderliggende verlangen om te pesten erkent en suggereert hoe dit kan worden verminderd door bijvoorbeeld empathie te bevorderen en een ondersteunende schoolomgeving te creëren.Beperkingen:
Het artikel erkent dat niet alle pestgedragingen gemotiveerd zijn door een agressieve intentie. Er kunnen ook andere motieven zijn, zoals het verlangen om sociale status te verwerven of te behouden.
Conclusie:
Het artikel concludeert dat effectieve interventies tegen pesten moeten worden gebaseerd op een grondig begrip van de complexe interactie tussen persoonlijke en omgevingsfactoren die pesten beïnvloeden. Beide besproken modellen bieden waardevolle inzichten voor het begrijpen en aanpakken van pesten op scholen.
Download het volledige onderzoek Theoretical Perspectives and Two Explanatory Models of School Bullying
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen