Dit artikel onderzoekt alternatieve en aanvullende manieren waarop theoretici en onderzoekers pestgedrag onder leerlingen op scholen hebben proberen te verklaren. Hedendaagse verklaringen erkennen de verscheidenheid, complexiteit en interactiviteit van zowel persoons- als omgevingsfactoren bij het bepalen van pestgedrag op scholen. Er worden twee verklarende modellen of raamwerken beschreven: (i) een aanpassing van de theorie van gepland gedrag voorgesteld door Ajzen (Organizational Behavior and Human Decision Processes 50:179–211, 1991 ); en (ii) het uitgebreide model van pesten (CMB) van Rigby (Multiperspectivity in school pesten, pagina 64. Routlege, 2021b). De sterke punten en beperkingen van deze modellen worden besproken, samen met toepassingen bij het aanpakken van pesten op school.
Discussie
Het vinden van betere, meer omvattende verklaringen voor het voorkomen van pesten op scholen is een belangrijke stap in de richting van de ontwikkeling van anti-pestbeleid en effectieve preventie- en interventiemethoden. Er zijn veel suggesties gedaan over de oorsprong van deze wijdverbreide en schadelijke vorm van gedrag. Er zijn verschillende verklaringen voorgesteld op basis van de evolutionaire psychologie, gedragsgenetica, bekrachtigingstheorie, frustratie-agressietheorie, spanningstheorie, persoonlijkheidstheorie, sociale ecologie en cognitieve theorie. De hierboven beschreven modellen zijn gebaseerd op enkele van de gerapporteerde bevindingen en theoretische verklaringen met betrekking tot pestgedrag en komen overeen met de opvatting dat pesten een gevolg is van zowel persoons- als omgevingsfactoren.
Het model gebaseerd op de theorie van gepland gedrag erkent dat omgevings- en persoonlijke factoren een wisselwerking kunnen hebben bij het bepalen van pesten, bijvoorbeeld waargenomen sociale normen en duurzame attitudes ten opzichte van pesten (beschouwd als een persoonskenmerk), gezien als afgeleid van een geschiedenis van bekrachtiging. Het daagt scholen uit om na te denken over hoe negatieve sociale groepsnormen kunnen worden tegengegaan en welke rol kan worden gespeeld door het versterken van positief, pro-sociaal gedrag. Het erkent ook dat pesten noodzakelijkerwijs gepaard gaat met een waargenomen machtsevenwicht, dat in sommige gevallen kan worden verminderd, aantoonbaar door de beoogde kinderen te leren assertiever te zijn, indien van toepassing. Er kan echter kritiek op worden geleverd omdat het te eng wordt opgevat en omdat het geen rekening houdt met andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij de aanpak van pesten, zoals genetische aanleg, thuisachtergrond en schoolethos. Ten slotte erkent het niet de centrale rol van motivatie en hoe een gemoedstoestand die vatbaar is voor het pesten van anderen kan worden beheerst.
De CMB geeft een uitgebreidere verklaring voor pestgedrag. Het vestigt de aandacht op de bijdrage van een reeks persoons- en omgevingsfactoren waarvan is vastgesteld dat ze pestgedrag mogelijk beïnvloeden. Het verschilt van de andere modellen doordat het een gemoedstoestand postuleert, een verlangen om iemand anders pijn te doen of onder druk te zetten, die onder bepaalde omstandigheden pestgedrag kan motiveren en tot gevolg kan hebben. Inspectie van het model kan scholen in staat stellen stappen te identificeren die kunnen worden genomen om pesten te voorkomen of effectief te reageren op feitelijke gevallen.
1. Ten eerste worden docenten, door zich te concentreren op de gemoedstoestand van leerlingen, namelijk de wens om een ander pijn te doen of onder druk te zetten, wat leidt tot pestgedrag, uitgedaagd om te onderzoeken wat ze kunnen doen om bijvoorbeeld onnodige bronnen van frustratie of spanning op school te verminderen. , door interpersoonlijke empathie te bevorderen (Jolliffe & Farrington, 2006 ); het ontwikkelen van een ondersteunende en zorgzame schoolomgeving (Smit & Scherman, 2016 ); het stimuleren van coöperatief leren (Van Ryzin & Roseth, 2019 ); en constructief samenwerken met ouders (Healy & Sanders, 2014 ).
2. Het vestigt de aandacht op leerlingen die zich in een chronische of terugkerende staat van vijandigheid bevinden en hoe ze kunnen worden geholpen hun emoties te reguleren, bijvoorbeeld door technieken van mindfulness aan te leren (Foody & Samara, 2018 ) en/of motiverende gesprekken te voeren met leerlingen die pesten en pesten. hulp zoeken om hun gedrag te veranderen (Cross et al., 2018 ).
3. Bij het beschouwen van het besluitvormingsproces waarbij een leerling actie onderneemt om iemand te pesten, wordt de aandacht gericht op de middelen waarmee morele terugtrekking bij leerlingen kan worden ontmoedigd door middel van counseling (Campaert et al., 2017 ).
4. Naast het streven naar de ontwikkeling van een schoolethos dat pesten kan voorkomen, kan het model scholen aanmoedigen om effectievere en passende interventiemethoden te ontwikkelen, waarbij wordt onderkend dat het onvermogen om te voorkomen dat gevallen van pesten voortduren een cyclus van pesten in gang kan zetten die steeds heftiger kan worden. moeilijk om mee om te gaan, omdat mogelijk meer leerlingen meedoen aan het pesten (Rigby, 2012a , b , 2021a ).
5. Het identificeert het belang van het gedrag van omstanders, gezien de sterke invloed van positieve actie van omstanders om te voorkomen dat zaken doorgaan (Hawkins et al., 2001 ; Salmivalli, 2014 ). Leraren kunnen positieve acties van omstanders aanmoedigen om slachtoffers te helpen door middel van klassikale discussies (Rigby & Johnson, 2006a , 2006b ). Er bestaat echter het gevaar dat omstanders door hun acties de aandacht kunnen vestigen op de status van slachtoffers en hen een groter risico kunnen geven om gepest te worden (Healy, 2020 ) – en daardoor het probleem in stand kunnen houden.
Beperkingen en kritiek
De vraag blijft waarom gegeven ervaringen, zoals waargenomen sociale normen die pesten en misbruik, autoritair ouderschap ondersteunen, zouden moeten resulteren in het verlangen om pijn te doen en in sommige gevallen tot pestgedrag. Mogelijke verklaringen voor het volgen van sociale normen zijn onder meer de wens om tot een bewonderde groep te behoren die het pesten goedkeurt, het verwerven van een positief zelfbeeld en de angst voor afwijzing en isolatie als iemand een tegengestelde houding aanneemt (Gross & Vostroknutov, 2022) . ). Waarom mishandelend ouderschap en een negatief schoolethos ertoe kunnen leiden dat kinderen anderen pesten, kan ook worden gezien als een gevolg van frustratie, vooral onder leerlingen met een lage tolerantie voor frustratie, zoals gesuggereerd door de frustratie-agressiehypothese.
Het is echter aannemelijk dat niet bij al het pesten sprake kan zijn van agressieve bedoelingen. De motivatie kan bijvoorbeeld een verlangen zijn om je status in een groep te vergroten of te behouden en/of bewonderd te worden door sommige leeftijdsgenoten (Veenstra et al., 2010 ). In dergelijke gevallen is het niet de bedoeling om pijn te doen, hoewel dat wel het geval kan zijn. Ouders en anderen kunnen dergelijk gedrag soms aanmoedigen en versterken, waarbij ze zich ervan bewust zijn dat het 'succes' van hun kinderen (gedefinieerd door 'sociale status') kan worden bereikt door anderen te domineren op manieren die als niet-kwaadaardig kunnen worden beschouwd. Het kan daarom zijn dat het model beperkt is in zijn toepassing op pestgedrag waarbij de pester de intentie heeft om een ander schade toe te brengen. Het zou interessant zijn om te ontdekken hoe vaak de wens om te kwetsen aanwezig is in gevallen van pesten, in tegenstelling tot pesten waarbij een dergelijk element niet aanwezig is.
- Rigby, K. Theoretische perspectieven en twee verklarende modellen van pesten op school. Int Journal of Pestenpreventie (2022). https://doi.org/10.1007/s42380-022-00141-x
- Download het Onderzoek Theoretische perspectieven en twee verklarende modellen van pesten op school 2022
Conclusie
Volgens de beroemde stelregel van Kurt Lewin ( 1951 ) is er niets praktischer dan een goede theorie. Met deze verwachting kan men het spoor van zijn formule volgen, zoals aangepast: B (pesten) = f ( P , E ). Hoe succesvol deze reis kan worden, valt nog te bezien. De hier gepresenteerde modellen kwamen overeen met empirische bevindingen over het relateren van pestgedrag aan ecologische en persoonsvariabelen. Bovendien kunnen de besproken modellen worden gebruikt om de aandacht te vestigen op punten waarop passende interventies door scholen kunnen worden ondernomen om te voorkomen dat pesten zich voordoet of voortduurt, en om rechtvaardigingen te verschaffen voor verschillende acties om het probleem aan te pakken.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen