Vijf cases over pesten PO gr 7-8 en VSO | Stop Pesten NU

Vijf cases over pesten PO gr 7-8 en VSO

Casus 1: Roddelen

Verhaal: Emma zat in de klas en hoorde Tom tegen een paar andere kinderen zeggen dat ze heel slecht was in voetbal. Emma voelde zich meteen heel verdrietig. Ze vond voetbal heel leuk, maar nu was ze bang dat niemand meer met haar wilde spelen.

Vragen:

  1. Wat doet Tom dat Emma verdrietig maakt?
  2. Hoe zou Emma zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Emma doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

  1. Tom roddelt over Emma.
  2. Emma kan zich verdrietig en boos voelen.
  3. Emma kan met een leraar praten of Tom vragen om te stoppen.

 

Casus 2: Buitensluiten

Verhaal: Sophie kwam erachter dat haar vriendinnen een feestje hadden zonder haar uit te nodigen. Ze zag foto's van het feestje op hun telefoons en voelde zich erg alleen en verdrietig. Sophie wist niet waarom ze niet was uitgenodigd en voelde zich buitengesloten.

Vragen:

  1. Wat doen Sophie's vriendinnen dat haar verdrietig maakt?
  2. Hoe zou Sophie zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Sophie doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

  1. Sophie's vriendinnen sluiten haar buiten.
  2. Sophie kan zich eenzaam en verdrietig voelen.
  3. Sophie kan met haar vriendinnen praten of een volwassene om hulp vragen.

 

Casus 3: Fysiek Pesten

Verhaal: Lars was aan het spelen op het schoolplein toen een paar kinderen hem begonnen te duwen. Hij viel op de grond en deed zich pijn. Lars voelde zich verdrietig en begreep niet waarom de kinderen zo gemeen tegen hem deden.

Vragen:

  1. Wat doen de kinderen dat Lars pijn doet?
  2. Hoe zou Lars zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Lars doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

  1. De kinderen duwen Lars, wat fysiek pesten is.
  2. Lars kan zich pijn en verdrietig voelen.
  3. Lars kan naar een leraar of een andere volwassene gaan voor hulp.

 

Casus 4: Negeren

Verhaal: Noah wilde graag met een groep kinderen spelen, maar elke keer als hij naar hen toe ging, deden ze alsof hij er niet was. Ze spraken niet tegen hem en speelden zonder hem. Noah voelde zich heel alleen en wist niet wat hij moest doen.

Vragen:

  1. Wat doen de kinderen dat Noah verdrietig maakt?
  2. Hoe zou Noah zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Noah doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

  1. De kinderen negeren Noah.
  2. Noah kan zich alleen en verdrietig voelen.
  3. Noah kan een nieuwe groep vrienden zoeken of met een volwassene praten.

 

Casus 5: Chanteren

Verhaal: Mila had een geheim dat ze met een ander kind had gedeeld. Nu zei dat kind dat het Mila's geheim aan iedereen zou vertellen als ze geen geld gaf. Mila voelde zich bang en wist niet wat ze moest doen. Ze wilde niet dat haar geheim bekend zou worden.

Vragen:

  1. Wat doet het andere kind om Mila bang te maken?
  2. Hoe zou Mila zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Mila doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

  1. Het andere kind chanteert Mila.
  2. Mila kan zich bang en boos voelen.
  3. Mila kan een leraar of ouder vertellen wat er gebeurt.
  4.