Deze werkvorm is bedoeld om deelnemers te laten reflecteren op hun eigen ervaringen met pesten, of ze nu als slachtoffer, omstander, of zelfs als dader betrokken waren. Door een brief te schrijven aan hun jongere zelf, kunnen ze inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de impact van pesten, en nadenken over hoe ze anders zouden handelen als ze toen wisten wat ze nu weten.
Doelgroep
Deze werkvorm is geschikt voor leerlingen van de middelbare school, jongvolwassenen, en volwassenen. Het kan worden toegepast in scholen, workshops, trainingen, of andere groepssessies waarin bewustwording en preventie van pesten centraal staan.
Doelen
- Reflecteren op persoonlijke ervaringen met pesten.
- Inzicht krijgen in de gevolgen van pestgedrag, zowel voor slachtoffers als daders.
- Leren hoe je als omstander effectief kunt ingrijpen.
- Het belang begrijpen van empathie, respect, en verantwoordelijkheid in sociale relaties.
Benodigdheden
- Pen en papier of een laptop/tablet voor elke deelnemer.
- (Optioneel) Een rustige, veilige omgeving waar deelnemers zich op hun gemak voelen om te schrijven en eventueel te delen.
Tijd
Ongeveer 45 minuten tot 1 uur.
Voorbereiding
Introductie (10 minuten)
Begin de sessie door een korte uitleg te geven over wat pesten is, de verschillende vormen ervan (fysiek, verbaal, sociaal, online), en de impact die het kan hebben op alle betrokkenen. Leg uit dat deze activiteit gaat over zelfreflectie en het nadenken over hoe we pesten kunnen aanpakken door ons eigen gedrag te veranderen.Opdracht uitleggen (5 minuten)
Vertel de deelnemers dat ze een brief gaan schrijven aan hun jongere zelf. Deze brief moet gaan over een situatie met pesten waar ze bij betrokken waren, hetzij als slachtoffer, dader, of omstander. Ze moeten nadenken over wat ze nu weten en wat ze toen anders hadden willen doen of zeggen.
Instructies voor de werkvorm
Schrijfopdracht (20 minuten)
- Vraag de deelnemers om een moment uit hun verleden te kiezen waarin ze betrokken waren bij pesten. Dit kan een moment zijn waarin ze zelf gepest werden, waarin ze een ander pestten, of waarin ze getuige waren van pesten.
- Laat ze nadenken over hoe ze zich toen voelden, wat ze deden of niet deden, en waarom.
- Vraag de deelnemers om een brief te schrijven aan hun jongere zelf. In deze brief moeten ze uitleggen wat ze nu anders zouden doen, welke lessen ze hebben geleerd, en hoe ze die kennis zouden willen doorgeven aan hun jongere zelf.
- Moedig de deelnemers aan om eerlijk en open te zijn. Herinner hen eraan dat de brief persoonlijk is en dat ze niet gedwongen zijn om deze met anderen te delen als ze dat niet willen.
Delen en bespreken (15-20 minuten)
- Na de schrijftijd, vraag je de deelnemers of ze bereid zijn hun brief (of een deel ervan) met de groep te delen. Dit moet vrijwillig zijn.
- Bespreek de brieven in de groep en moedig een open en veilige discussie aan over de emoties en inzichten die naar voren komen. Vraag de deelnemers wat ze geleerd hebben van hun eigen reflectie en van de verhalen van anderen.
- Bespreek ook hoe ze deze inzichten in de toekomst kunnen toepassen om een positieve invloed uit te oefenen op situaties waarin pesten voorkomt.
Afsluiting en reflectie (5-10 minuten)
- Sluit de sessie af door de belangrijkste lessen samen te vatten. Benadruk het belang van bewustzijn, empathie, en verantwoordelijkheid in het omgaan met pestgedrag.
- Bedank de deelnemers voor hun openheid en moed om te delen.
Tips voor de begeleider
- Zorg voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin deelnemers zich vrij voelen om hun ervaringen te delen zonder angst voor oordeel.
- Wees voorbereid op emotionele reacties en zorg dat er ondersteuning beschikbaar is voor deelnemers die het moeilijk vinden om over hun ervaringen te praten.
- Herinner de groep eraan dat iedereen op zijn eigen tempo werkt en dat het delen van persoonlijke ervaringen een keuze is, geen verplichting.
Aanvullende ideeën
- Follow-up activiteit: Organiseer een sessie waarin deelnemers brainstormen over manieren om pesten te voorkomen in hun eigen gemeenschap, school of werkomgeving.
- Creatieve expressie: Naast het schrijven van een brief kunnen deelnemers ook hun gevoelens en gedachten uitdrukken door middel van tekeningen, gedichten, of andere kunstvormen.
- Uitwisseling van brieven: Overweeg een veilige manier om de brieven anoniem te delen binnen de groep, zodat deelnemers van elkaars ervaringen kunnen leren.
Deze werkvorm kan helpen om een diepere empathie en begrip te ontwikkelen voor de complexe dynamiek van pesten, en biedt een kans voor persoonlijke groei en verandering.