VO en MBO Lesplan Het verhaal achter het gerucht | Stop Pesten NU

VO en MBO Lesplan Het verhaal achter het gerucht

Doel: Leerlingen begrijpen hoe onschuldig lijkende opmerkingen kunnen leiden tot roddelen en welke impact dit kan hebben.

Duur: 60 minuten

1. Inleiding (10 minuten)

  • Activiteit: Begin met een korte inleiding over wat roddelen is. Vraag de leerlingen wat ze denken dat roddelen betekent en schrijf hun antwoorden op het bord.
  • Doel: Zorg ervoor dat leerlingen de basisbegrippen begrijpen en klaar zijn voor de les.

2. Case study: “Emma’s nieuwe kleding” (20 minuten)

  • Voorbereiding: Print of schrijf het scenario uit over Emma, die zich ongemakkelijk voelt door geruchten over haar kleding.
    Scenario:
    “Emma heeft nieuwe kleding gekocht, en een paar leerlingen beginnen over haar kleding te praten. Ze zeggen dingen als 'Emma's kleding is raar' en 'Waarom draagt ze dat?' Deze opmerkingen verspreiden zich en Emma voelt zich steeds ongemakkelijker in de klas.” 
     
  • Bespreking: Vraag de leerlingen:
    • Hoe denk je dat Emma zich voelt?
    • Hoe denk je dat dit soort opmerkingen zich verspreiden?
    • Wat voor impact heeft dit op Emma?

3. Impact op de Leerlingen (15 minuten)

  • Uitleg: Leg uit dat roddelen niet alleen over de persoon gaat, maar ook de hele klas kan beïnvloeden. Gebruik de volgende vragen om een discussie te starten:
    • Hoe beïnvloedt roddelen de sfeer in de klas?
    • Hebben jullie voorbeelden van hoe roddelen de relaties tussen leerlingen kan veranderen?
  • Voorbeeld: Deel een fictief voorbeeld van een leerling die zich door geruchten buitengesloten voelt van een groep.

4. Preventieve maatregelen (10 minuten)

  • Discussie: Bespreek met de leerlingen wat ze kunnen doen om roddelen te voorkomen.
  • Oefening: Laat leerlingen in kleine groepen nadenken over regels voor respectvolle communicatie en presenteer deze aan de klas.
  • Voorbeeldregels:
    • "Praat met respect over anderen, ook als ze er niet zijn."
    • "Als je iets wilt zeggen dat misschien niet positief is, vraag jezelf af of het nodig is."

5. Afsluiting (5 minuten)

  • Reflectie: Vraag de leerlingen om na te denken over wat ze vandaag hebben geleerd en hoe ze deze kennis kunnen gebruiken om een positieve sfeer in de klas te bevorderen.
  • Opdracht: Geef de leerlingen een huiswerkopdracht om een kort verslag te schrijven over een situatie waarin ze roddelen hebben ervaren of gezien, en hoe dit hen heeft beïnvloed.