VO en MBO Leeropdracht Empathie en Actie - Het Omgaan met Pestgedrag bij bovenstaande case | Stop Pesten NU

VO en MBO Omgaan met pestgedrag ahv case

Casus Omgaan met Pestgedrag en de Gevolgen | Week tegen Pesten 2023

De Week tegen Pesten is een belangrijk moment om aandacht te besteden aan pesten en om verbinding te creëren met leerlingen in het MBO.

 

Casus 3 Omgaan met Pestgedrag en de Gevolgen voor de Gepeste Leerling

Situatie: In de klas is er een leerling genaamd Lisa die last heeft van angst en stress als gevolg van het pestgedrag van haar klasgenoten. Het pesten heeft een negatieve invloed op haar welzijn en heeft geleid tot gevoelens van onzekerheid en isolatie.

Beschrijving van de situatie: Lisa is een stille en vriendelijke leerling in de klas. Ze doet haar best om mee te doen en contact te maken met haar klasgenoten, maar helaas wordt ze regelmatig gepest door een aantal van hen. Ze wordt uitgelachen, belachelijk gemaakt en soms zelfs buitengesloten. Het constante pestgedrag heeft ervoor gezorgd dat Lisa angstig en gestrest is, waardoor ze zich ongemakkelijk voelt op school.

Gevolgen voor Lisa: Het pestgedrag heeft een negatieve impact gehad op Lisa's leven. Ze voelt zich voortdurend onzeker en heeft moeite met het opbouwen van vertrouwen in haar klasgenoten. Haar angst en stress hebben geleid tot verminderde concentratie en vermijdingsgedrag, waardoor ze soms zelfs haar schoolwerk en activiteiten vermijdt. Lisa voelt zich geïsoleerd en heeft het gevoel dat ze er alleen voor staat.

Impact op Lisa's welzijn: Het pestgedrag heeft een aanzienlijke impact gehad op het welzijn van Lisa. Ze ervaart emotionele pijn, voelt zich niet veilig en heeft moeite met het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Haar gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn aangetast, wat kan leiden tot een negatieve spiraal van negatieve gedachten en gevoelens. Het heeft ook invloed op haar sociale relaties en haar vermogen om volledig deel te nemen aan het schoolleven.

Hoe om te gaan met de situatie: Het is van essentieel belang om het pestgedrag aan te pakken en Lisa de juiste ondersteuning te bieden. Een inclusieve en respectvolle klasomgeving moet worden bevorderd, waarin pestgedrag niet wordt getolereerd en waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.

Stappen die genomen kunnen worden:

Erkenning en empathie tonen: Het is belangrijk om de ervaringen van Lisa serieus te nemen en haar te laten weten dat haar gevoelens en ervaringen valide zijn. Toon begrip en empathie voor wat ze doormaakt en benadruk dat het pestgedrag niet haar schuld is.

Communicatie met Lisa: Neem de tijd om met Lisa in gesprek te gaan en te luisteren naar haar verhaal. Moedig haar aan om openlijk te praten over haar ervaringen, gevoelens en zorgen. Dit geeft haar de ruimte om haar stem te laten horen en versterkt haar gevoel van eigenwaarde.

Ondersteuning vanuit de school: Zorg ervoor dat de school op de hoogte is van de situatie en betrokken is bij het vinden van een oplossing. 

 

 

Leeropdracht: Empathie en Actie - Het Omgaan met Pestgedrag bij bovenstaande case 'Lisa'

Doel: Het doel van deze leeropdracht is om leerlingen bewust te maken van de impact van pestgedrag op het welzijn van anderen en hen te stimuleren tot empathie en actie om een positieve verandering teweeg te brengen. Leerlingen zullen de gevolgen van pesten op een gepeste leerling verkennen en strategieën bedenken om een ondersteunende en respectvolle klasomgeving te bevorderen.

Duur: Deze leeropdracht kan plaatsvinden gedurende meerdere lessen. Het is belangrijk om voldoende tijd te nemen voor discussies, reflectie en actieplanning.

Opdracht:

Individuele reflectie (Les 1): Vraag de leerlingen om individueel na te denken over situaties waarin ze getuige zijn geweest van pestgedrag of waarin ze zelf gepest zijn. Vraag hen om hun gevoelens, gedachten en reacties in deze situaties te beschrijven. Moedig hen aan om na te denken over de impact van pestgedrag op het welzijn van anderen.

Klassendiscussie: Pestgedrag en de gevolgen (Les 2): Faciliteer een klassendiscussie waarin de leerlingen hun ervaringen en observaties met betrekking tot pestgedrag delen. Bespreek de gevolgen van pesten op zowel het slachtoffer als de dader(s). Stimuleer empathie en begrip voor de emotionele en psychologische impact van pestgedrag op de gepeste leerling.

Case-analyse: Lisa's verhaal (Les 3): Presenteer de case van Lisa, de gepeste leerling, aan de klas. Bespreek de situatie, de gevolgen en de impact op Lisa's welzijn. Vraag de leerlingen om in groepjes van 3-4 personen te analyseren wat ze hebben geleerd uit Lisa's verhaal. Laat ze de gevolgen van pestgedrag bespreken en mogelijke oorzaken van het gedrag van de pestkoppen identificeren.

Actieplan: Een ondersteunende klasgemeenschap creëren (Les 4 en 5): Laat de groepjes leerlingen samenwerken om een actieplan te ontwikkelen voor het creëren van een ondersteunende en respectvolle klasgemeenschap. Moedig hen aan om strategieën te bedenken om pestgedrag te voorkomen, gepeste leerlingen te ondersteunen en de rol van de hele klas in het bevorderen van een positieve sfeer te benadrukken.

Presentatie en discussie (Les 6): Laat elk groepje hun actieplan presenteren aan de rest van de klas. Moedig discussie en feedback aan en laat de leerlingen reflecteren op elkaars ideeën en suggesties. Stimuleer een open dialoog over het belang van empathie en actie in het omgaan met pestgedrag.

Implementatie van het actieplan (Ongoing): Moedig de leerlingen aan om hun actieplan in de praktijk te brengen. Dit kan onder meer betekenen dat ze actief verbindend gedrag vertonen, anderen aanspreken op pestgedrag, de gepeste leerling ondersteunen en positieve relaties binnen de klas bevorderen. Stimuleer regelmatige reflectie op de voortgang en de impact van hun acties.

Reflectie: Laat de leerlingen individueel reflecteren op hun ervaringen met de leeropdracht. Vraag hen om na te denken over wat ze hebben geleerd, hoe ze zijn gegroeid in hun begrip van pestgedrag en hoe ze hun eigen gedrag en houding hebben veranderd ten opzichte van het omgaan met pesten. Laat hen ook reflecteren op de impact van hun acties en de veranderingen die ze hebben waargenomen in de klasgemeenschap.

Deze leeropdracht stelt leerlingen in staat om een dieper begrip te ontwikkelen van pestgedrag en de gevolgen ervan op gepeste leerlingen. Het stimuleert empathie, reflectie en actie om een ondersteunende en respectvolle klasgemeenschap te bevorderen. Door middel van deze opdracht worden leerlingen actieve deelnemers in het creëren van een positieve verandering en leren ze waardevolle vaardigheden voor het leven, zoals empathie, sociaal bewustzijn en verantwoordelijkheid

 

Gesprekspunten

  1. Hoe kun je als school zorgen voor een ondersteunende omgeving waarin leerlingen met angst en stress worden geholpen?
  2. Wat zijn de gevolgen van pesten voor de mentale gezondheid van leerlingen en hoe kun je hierop reageren als school?
  3. Wat zijn de preventieve maatregelen die scholen kunnen nemen om de mentale gezondheid van leerlingen te bevorderen en pestgedrag te voorkomen?

Mogelijke antwoorden van leerlingen gesprekspunten

Een leerling heeft last van angst en stress als gevolg van het pestgedrag van klasgenoten - Enkele aanvullende tips en adviezen:

Door deze maatregelen te nemen, kun je als school een ondersteunende omgeving creëren waarin leerlingen die last hebben van angst en stress door pestgedrag geholpen worden en leren omgaan met hun gevoelens. Hieronder volgen enkele aanvullende tips en adviezen:

1. Neem het pestgedrag van klasgenoten serieus en luister naar de leerling die last heeft van angst en stress. Laat de leerling weten dat hij/zij er niet alleen voor staat en dat je als school het pesten serieus neemt.

2. Bied ondersteuning aan de leerling, bijvoorbeeld door hem/haar in contact te brengen met een vertrouwenspersoon, schoolmaatschappelijk werker of psycholoog. Deze professionals kunnen de leerling helpen om te gaan met de stress en angst die hij/zij ervaart.

3. Zorg voor een veilige en ondersteunende omgeving op school. Dit kan bijvoorbeeld door pestgedrag direct aan te pakken, een anti-pestprotocol op te stellen en regelmatig klassikale gesprekken te organiseren over pesten en de gevolgen ervan.

4. Stimuleer de leerling om te praten over zijn/haar gevoelens en gedachten met vrienden, familie of professionele ondersteuners. Het is belangrijk dat de leerling zich gehoord voelt en zijn/haar verhaal kan delen.

5. Geef de leerling handvatten om om te gaan met de angst en stress die hij/zij ervaart. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan ademhalingsoefeningen, mindfulness-technieken of ontspanningsoefeningen. Het kan ook helpen om de leerling te stimuleren om te gaan sporten of een hobby te beoefenen waar hij/zij plezier uit haalt.

 

Case 3, gesprekspunt 1: Hoe kun je als school zorgen voor een ondersteunende omgeving waarin leerlingen met angst en stress worden geholpen?

Als school kun je verschillende stappen nemen om een ondersteunende omgeving te creëren waarin leerlingen binnen het MBO met angst en stress worden geholpen. Hieronder volgen enkele suggesties:

1. Zorg voor een veilige en vertrouwde omgeving waarin leerlingen zich kunnen uiten en open kunnen zijn over hun gevoelens. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er voldoende ruimte is voor individuele gesprekken tussen leerlingen en docenten of mentoren.

2. Maak gebruik van professionele ondersteuning zoals een schoolmaatschappelijk werker, psycholoog of een vertrouwenspersoon Deze professionals kunnen leerlingen helpen bij het omgaan met angst en stress en kunnen hen begeleiden bij het vinden van passende oplossingen.

3. Organiseer regelmatig activiteiten gericht op het bevorderen van de mentale gezondheid zoals workshops of trainingen over stressbeheersing, mindfulness of zelfzorg.

4. Stimuleer leerlingen om hun hobby's en interesses te verkennen en aan te moedigen. Dit kan hen helpen bij het vinden van een positieve uitlaatklep voor hun gevoelens en kan bijdragen aan hun algehele welzijn.

5. Betrek ouders en verzorgers bij het creëren van een ondersteunende omgeving voor leerlingen. Ouders en verzorgers kunnen vaak een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van hun kinderen bij het omgaan met stress en angst.

6. Zorg voor een goede samenwerking tussen docenten, mentoren en andere betrokkenen bij de leerlingbegeleiding.  Hierdoor kunnen signalen van angst en stress tijdig worden opgepikt en kan er snel worden ingegrepen als dat nodig is.

Door bovenstaande maatregelen te nemen, kan de school bijdragen aan een ondersteunende omgeving waarin leerlingen binnen het MBO met angst en stress worden geholpen en gestimuleerd worden om hun mentale gezondheid te verbeteren.

 

Case 3, gesprekpunt 2: Wat zijn de gevolgen van pesten voor de mentale gezondheid van leerlingen en hoe kun je hierop reageren als school?

Pesten en online pesten kunnen ernstige gevolgen hebben voor de mentale gezondheid van MBO leerlingen. Het kan leiden tot angst, depressie, gevoelens van eenzaamheid, laag zelfbeeld, slaapproblemen en zelfs zelfmoordgedachten. Als school is het belangrijk om alert te zijn op deze problemen en actie te ondernemen om de mentale gezondheid van leerlingen te ondersteunen.

Enkele manieren waarop scholen kunnen reageren op de mentale gezondheidsgevolgen van pesten en online pesten zijn

1. Het bieden van toegang tot professionele hulpverleners, zoals schoolpsychologen, maatschappelijk werkers en counsellors.

2. Het organiseren van educatieve sessies voor leerlingen over het belang van mentale gezondheid en het herkennen van de tekenen van geestelijke nood.

3. Het bieden van peer support programma's, waarbij leerlingen die zelf pesten of gepest worden, leren hoe ze hun gevoelens en ervaringen kunnen uiten en begrijpen.

4. Het aanmoedigen van open communicatie tussen leerlingen en docenten, waarbij leerlingen zich vrij voelen om hun zorgen en problemen te delen.

5. Het stimuleren van een positieve schoolcultuur, waarin respect en begrip voor diversiteit centraal staan, en waarin pesten en online pesten niet getolereerd worden.

Het is belangrijk om te onthouden dat de gevolgen van pesten en online pesten op de mentale gezondheid van leerlingen serieus zijn en langdurig kunnen zijn. Het is daarom van vitaal belang dat scholen deze problemen serieus nemen en een ondersteunende omgeving creëren voor leerlingen die met deze problemen te maken hebben.

 

Case 3, gesprekpunt 3: Wat zijn de preventieve maatregelen die scholen kunnen nemen om de mentale gezondheid van leerlingen te bevorderen en pestgedrag te voorkomen?

Preventieve maatregelen zijn acties die worden ondernomen om problemen te voorkomen voordat ze zich voordoen. In het geval van het voorkomen van pestgedrag en het bevorderen van de mentale gezondheid van leerlingen, kunnen enkele preventieve maatregelen zijn:

  1. Het bieden van training en ondersteuning aan docenten en medewerkers om hen te helpen signalen van pestgedrag te herkennen en effectief te reageren op situaties waarin pesten plaatsvindt.

  2. Het bieden van een inclusieve en respectvolle omgeving waarin verschillen worden gewaardeerd en gevierd, en waarin pestgedrag niet wordt getolereerd.

  3. Het opzetten van een anti-pestbeleid en het duidelijk communiceren van de consequenties van pestgedrag.

  4. Het creëren van mogelijkheden voor leerlingen om positieve relaties op te bouwen met elkaar en met hun docenten, bijvoorbeeld door middel van mentorprogramma's en sociale activiteiten.

  5. Het bieden van ondersteuning en hulpbronnen voor leerlingen die worstelen met mentale gezondheidsproblemen, zoals counseling en verwijzingen naar externe diensten.

  6. Het stimuleren van ouderbetrokkenheid en het communiceren van het belang van samenwerking tussen ouders, leerlingen en schoolpersoneel om pestgedrag te voorkomen en te reageren op situaties waarin pesten plaatsvindt.

  7. Het creëren van een veilige online omgeving waarin leerlingen veilig en respectvol met elkaar kunnen communiceren en waarin online pestgedrag niet wordt getolereerd.

Door deze preventieve maatregelen te nemen, kan de school een veilige en ondersteunende omgeving creëren die het risico op pestgedrag vermindert en de mentale gezondheid van leerlingen bevordert.