Deze studie onderzocht de impact van trauma uit de kindertijd op cyberpesten bij adolescenten en de bemiddelende rol van emotionele intelligentie en online sociale angst daartussen.
Methoden
De Childhood Trauma Scale, Emotional Intelligence Scale en de Chinese korte versie van de Social Media User Social Anxiety Scale en Cyber Pesten Scale werden gebruikt om 1.046 adolescenten te beoordelen [jongens: 297, meisjes: 749, gemiddelde leeftijd = 15,79 jaar] uit vier scholen in de provincie Shandong, China. Voor statistische analyses zijn SPSS 25.0 en AMOS 24.0 gebruikt.
Discussie
Deze studie had tot doel de invloed van trauma uit de kindertijd op cyberpesten bij adolescenten te onderzoeken en de ketenmedierende rol van individuele factoren (emotionele intelligentie en online sociale angst) in deze relatie te onderzoeken vanuit het perspectief van het algemene agressiemodel. Het onderzoek bracht het ontstaan en de ontwikkeling van cyberpesten onder adolescenten op een meer alomvattende manier aan het licht, en de resultaten van het onderzoek kunnen een referentie bieden voor empirische onderzoeken naar cyberpesten wereldwijd. Daarom is het nuttig om de oorzaken van cyberpesten in het tijdperk van big data uit te leggen en een nieuw perspectief te bieden voor interventies bij cyberpesten bij adolescenten en om de gezonde fysieke en psychologische ontwikkeling van adolescenten te bevorderen.
Resultaten
- Trauma uit de kindertijd was positief geassocieerd met cyberpesten bij adolescenten;
- Emotionele intelligentie en online sociale angst speelden een gedeeltelijk bemiddelende rol in de relatie tussen trauma uit de kindertijd en cyberpesten;
- Emotionele intelligentie en online sociale angst speelden een ketenbemiddelende rol in de relatie tussen trauma uit de kindertijd en cyberpesten.
Download het volledige onderzoek The association between childhood trauma and adolescent cyberbullying: chain mediating roles of emotional intelligence and online social anxiety
Conclusie
Deze studie onthult de relatie en de mediërende mechanismen tussen trauma uit de kindertijd en cyberpesten. Het biedt implicaties voor de theorie en preventie van cyberpesten.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen