Lesmateriaal Pesten & Online Pesten | Stop Pesten Nu

Effectieve middelen voor pestpreventie: gratis lesmateriaal PO, VO en MBO

Ruim 700 (gratis) lesmaterialen over Pesten & Online Pesten ~ Cyberpesten

om een inspirerende & creatieve manier met je leerlingen aan de slag te gaan tegen pesten

Bij Stop Pesten Nu bieden we gedurende het gehele schooljaar gratis lesmateriaal en posters om pesten en online pesten effectief aan te pakken. Onze tools, van posters en video’s tot werkbladen en interactieve activiteiten, zijn direct toepasbaar in het curriculum van basisscholen, het voortgezet onderwijs en mbo.

Voordelen van ons lesmateriaal:

  • Gratis en toegankelijk voor alle scholen.
  • Direct inzetbaar met minimale voorbereiding.
  • Divers aanbod voor verschillende leerstijlen en leeftijden.
  • Ondersteuning voor docenten met duidelijke instructies.

Bekijk en download de meer dan 700 gratis lesmaterialen om met je leerlingen gedurende het gehele schooljaar op een creatieve en inspirerende manier aan het werk en in gesprek te gaan over pesten of online pesten/cyberpesten. Download naast deze lesmaterialen alle gratis posters en help een positieve schoolcultuur te bevorderen.

Doneer buttonStichting Stop Pesten Nu biedt deze waardevolle lesmaterialen gratis aan dankzij de steun van vrijwilligers en donateurs. Onze stichting ontvangt geen subsidies en is volledig afhankelijk van jouw bijdrage om dit belangrijke werk voort te zetten. Help mee en doneer vandaag nog om samen pesten te stoppen!

 

Tijdens alle lessen over pesten is het heel belngrijk om deze dingen in de gaten te houden:

Deze les is bedoeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en MBO (leeftijd 13-18 jaar). De nummers "Only the Young" van Taylor Swift en "Your Power" van Billie Eilish worden gebruikt om de thema's pesten, machtsmisbruik en zelfacceptatie bespreekbaar te maken. Door middel van de muziek leren de studenten reflecteren op hun eigen ervaringen met sociale druk en hun rol als omstander of slachtoffer van pesten.

Docentenhandleiding

Doel: Leerlingen leren hoe ze empathie kunnen tonen en respectvol met elkaar kunnen communiceren.

Duur: 45 minuten

 

Docentenhandleiding: 

Doel van de les

De les richt zich op het ontwikkelen van inzicht bij leerlingen in groep 6, 7 en 8 over hoe zij kunnen reageren op pesten in hun omgeving. Door het 5-stappenmodel van omstandersinterventie leren de kinderen wat ze kunnen doen als ze zien dat iemand wordt gepest en hoe ze het verschil kunnen maken.

IDeze les is bedoeld voor VO- en MBO-studenten om bewustwording te creëren over pesten en sociale uitsluiting, en om inzicht te geven in hoe dit gedrag invloed heeft op individuen en de schoolomgeving. Door gebruik te maken van de film "Bang, Bang, You’re Dead," komen studenten in contact met realistische scenario’s en leren ze over preventie, begrip en het steunen van slachtoffers.

Leerlingen in groep 6 t/m 8 leren samen afspraken maken om pesten te voorkomen en bespreken wat er moet gebeuren als er toch gepest wordt. Ze leren nadenken over regels en afspraken voor de klas, zodat iedereen zich veilig en fijn voelt.


Lesopbouw

Stap 1: Start van de les (5 minuten)

Doel: De les rustig beginnen en kort terugblikken op de vorige les. Vraag aan de leerlingen wat ze weten over pesten en waarom het belangrijk is dat iedereen zich prettig voelt op school.

Leerlingen ontwikkelen samen afspraken om pesten te voorkomen en aan te pakken. Ze bespreken bestaande regels op school en maken samen concrete afspraken die bijdragen aan een veilige en positieve sfeer.


Lesopbouw

Stap 1: Start van de les (5 minuten)

Doel: Het aanwezigheidslijstje nagaan, de les rustig beginnen en een terugblik op de vorige les. Vraag kort of de leerlingen nog weten waar de vorige les over ging en wat hun belangrijkste leerpunten waren.

Deze les is bedoeld voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 om op een veilige manier over pesten te praten en hen bewust te maken van de impact hiervan. Het nummer "Reünie" van Snelle staat centraal en beschrijft hoe het voelt om gepest te worden, maar ook hoe je sterker uit zo'n situatie kunt komen.

Leerlingen leren bewust om te gaan met sociale media en maken samen afspraken over het maken, delen, en reageren op foto’s, video’s, en informatie online. Ze denken na over hun eigen verantwoordelijkheid en leren positieve gedragscodes formuleren om een veilige en respectvolle online omgeving te creëren.

Doelgroep
Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO).

"Samen positieve afspraken maken over sociale media"

Doel van de les
Leerlingen uit groep 6 t/m 8 leren op een positieve manier omgaan met sociale media door samen afspraken te maken. Ze denken na over hun eigen gedrag en leren hoe ze op een leuke en veilige manier kunnen communiceren online. De leerlingen formuleren gezamenlijk regels die ervoor zorgen dat iedereen zich prettig voelt bij het gebruik van sociale media.

Les 1: Inleiding tot roddelen en de impact op de groep

Doel: Leerlingen begrijpen wat roddelen is en hoe het de groepsdynamiek en individuele gevoelens kan beïnvloeden.

Activiteit 1: Wat is roddelen?

  • Tijdsduur: 15 minuten
  • Benodigdheden: Whiteboard, stiften, grote vellen papier.

Stap-voor-stap:

  1. Introductie:

Doel: Leerlingen bewust maken van de gevaren van online roddelen en hen stimuleren respectvol gedrag online te vertonen.

Tijdsduur: 45 minuten

Materialen:

  • Computers of tablets
  • Flip-over en stiften
  • Video over online pesten (bijvoorbeeld via YouTube)

Video

Lesbrief 1 (gr 7): De impact van roddelen

Doel: Leerlingen bewust maken van de impact van roddelen op individuen en de klasgemeenschap.

Tijdsduur: 45 minuten

Materialen:

  • Flip-over en stiften
  • Kaarten met verschillende scenario's (bijlage)
  • Posters met de slogan "Denk FF na!"

Introductie (10 minuten)

Instructies voor de leerkracht:

Leerlingen maken zelfstandig een PowerPoint-presentatie over online pesten, gericht op een specifieke doelgroep. Door de presentatie te ontwikkelen leren ze om online pesten vanuit verschillende perspectieven te bekijken en hierover op een effectieve manier te communiceren. Ze ontwikkelen daarnaast hun presentatievaardigheden en leren om hun boodschap aan te passen aan de doelgroep.

Doelgroep
Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO).

Het doel van deze les is dat leerlingen door middel van interviews verschillende perspectieven en oplossingen verzamelen om pesten te voorkomen of te stoppen. Ze leren om op een eenvoudige en laagdrempelige manier gesprekken te voeren met mensen uit hun eigen omgeving. Na afloop van het interview verwerken de leerlingen de vragen en antwoorden schriftelijk en reflecteren ze op opvallende punten en oplossingen die ze belangrijk vinden.

Voorbereiding van de leerlingen

Neem de theorie en achtergronden van pesten door voordat ze aan deze opdracht beginnen

Zing en dans mee met Emma Bale en kijk vanaf nu niet meer weg als iemand gepest wordt!  Ontdek alles over de campagne op: Ketnet.be en VRT MAX 

Lyrics:

Ik zie je daar nog staan loop langs je in m’n hoofd hoe zou het met je gaan vandaag? 

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Doel: Leerlingen begrijpen wat geruchten zijn, hoe ze schadelijk kunnen zijn, en leren hoe ze geruchten kunnen voorkomen.

Duur: 45 minuten

Doel: Leerlingen leren praktische tips voor het omgaan met geruchten en het bevorderen van een positieve klasomgeving.

Duur: 60 minuten


1. Inleiding (10 minuten)

Activiteit: Begin de les met een open discussie over geruchten. Vraag de leerlingen wat zij denken dat geruchten zijn en hoe deze de sfeer en dynamiek in de klas kunnen beïnvloeden.

Voorbeeldvragen:

Doel: Leerlingen leren het belang van luisteren en begrijpen om roddelen te voorkomen en een positieve leeromgeving te bevorderen.

Duur: 60 minuten


1. Inleiding (10 minuten)

Activiteit: Begin met een open discussie over het belang van actief luisteren. Vraag de leerlingen om te delen hoe ze zich voelen wanneer iemand echt naar hen luistert en waarom dat belangrijk is. Dit helpt om bewustzijn te creëren over hoe luisteren invloed heeft op communicatie en relaties.

Voorbeeldvragen:

Deze les is gericht op jongeren in het voortgezet onderwijs en MBO (13-16 jaar) en helpt hen inzicht te krijgen in hun rol als omstander bij pesten. Door het 5-stappenmodel van omstandersinterventie toe te passen, leren studenten wat ze kunnen doen als ze zien dat iemand gepest wordt en hoe ze positief kunnen ingrijpen.

Doel: Leerlingen leren het belang van luisteren en begrijpen om een positieve en respectvolle klasomgeving te bevorderen.

Duur: 45 minuten

 

1. Inleiding (10 minuten)

Activiteit: Gesprek over actief luisteren

Stap-voor-stap:

  1. Begin de Les:

    • Begin met een kort verhaal om het belang van luisteren te illustreren.

    Voorbeeldverhaal:

Doel: Leerlingen begrijpen de gevolgen van roddelen en leren hoe ze roddelen kunnen aanpakken in hun omgeving.

Duur: 60 minuten

Doel: Leerlingen begrijpen hoe onschuldig lijkende opmerkingen kunnen leiden tot roddelen en welke impact dit kan hebben.

Duur: 60 minuten

Leerlingen leren bewust om te gaan met sociale media door gezamenlijk positieve groepsafspraken te maken. Ze denken na over gedragscodes en leren hoe ze op een verantwoordelijke en respectvolle manier met elkaar omgaan online. De leerlingen formuleren zelf afspraken die bijdragen aan een veilige en positieve sfeer op sociale media.

Doelgroep
Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO).

1. Twee waarheden en een leugen

Doel: Vertrouwen opbouwen en een open sfeer creëren voor verdere discussie.

1. Denk-paar-deel

Doel: Bewustwording creëren over de gevolgen van pesten en roddelen.

Leerlingen formuleren in groepjes tips voor verschillende doelgroepen (kinderen, ouders, leerkrachten, en schoolleiding) om cyberpesten te voorkomen. Ze leren nadenken over effectieve preventie, bewustwording rondom online gedrag, en de rol van ieder individu in het bevorderen van een veilige online omgeving.

Doelgroep
Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO).

Werkvorm voor het VMBO en MAVO: Roddelen en de impact ervan op Pesten

Doel: Leerlingen bewust maken van de impact van roddelen en de relatie ervan met pesten. Ze leren de gevolgen te begrijpen en hoe ze kunnen bijdragen aan een positieve en veilige omgeving.

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

Doel van de les
Leerlingen uit groep 6 t/m 8 leren om na te denken over waarom het soms lastig is om in te grijpen bij pesten. Ze worden zich bewust van hun eigen gedrag en leren om moed te tonen om voor anderen op te komen. Door samen te praten en na te denken over hun eigen houding, ontdekken ze hoe zij pesten kunnen helpen stoppen.

Lesdoel: De leerlingen krijgen visueel inzicht in de onderwerpen roddelen, buitensluiten, negeren en pesten. Ze leren voorbeelden en gevolgen te benoemen en gezamenlijk oplossingen te bedenken.

Tijdsduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

Doel: Het gesprek openen over roddelen, gezamenlijke normen bepalen en inzicht krijgen in de impact van roddelen op de klas en individuen. Leerlingen leren herkennen wanneer iets te ver gaat en definiëren zelf wat roddelen betekent. Ze gaan op een eerlijke en veilige wijze het gesprek aan over stellingen en werken in groepen van ‘oplossingen naar advies’.

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

  • Stellingen over roddelen
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Voorbereiding:

De Week tegen Pesten is een belangrijk moment om aandacht te besteden aan pesten en om verbinding te creëren met leerlingen in het MBO. 

Casus WhatsApp-groep uitsluiting en roddelen

Stel je voor: In een klas op het voortgezet onderwijs is er een WhatsApp-groep waarin een groep leerlingen elkaar berichten stuurt. In deze groep worden andere leerlingen uitgesloten en worden er gemene roddels verspreid over hen. De leerlingen in deze WhatsApp-groep lijken het leuk te vinden om over anderen te praten en sommigen doen zelfs mee zonder er echt over na te denken.

Casus: WhatsApp-groep uitsluiting en roddelen

Stel je voor: In een klas op het voortgezet onderwijs is er een WhatsApp-groep waarin een groep leerlingen elkaar berichten stuurt. In deze groep worden andere leerlingen uitgesloten en worden er gemene roddels verspreid over hen. De leerlingen in deze WhatsApp-groep lijken het leuk te vinden om over anderen te praten en sommigen doen zelfs mee zonder er echt over na te denken.

Bekijk deze aflevering van Chica Roddelen, buitensluiten en pestgedrag van meiden onderling en bespreek deze daarna met je leerlingem

Volg CHICA ook op Instagram: www.instagram.com/chica.nl/

Deze werkvorm is bedoeld om deelnemers te laten reflecteren op hun eigen ervaringen met pesten, of ze nu als slachtoffer, omstander, of zelfs als dader betrokken waren. Door een brief te schrijven aan hun jongere zelf, kunnen ze inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de impact van pesten, en nadenken over hoe ze anders zouden handelen als ze toen wisten wat ze nu weten.

Lesbrief 3: (gr 7) Empathie en zelfbewustzijn

Doel: Leerlingen ontwikkelen hun empathie en zelfbewustzijn om bij te dragen aan een positief klas- en online klimaat.

Tijdsduur: 45 minuten

Materialen:

Werkvorm 2  MBO: Van oplossingen naar advies

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Kaarten met probleemstellingen en lege kaarten voor oplossingen (zie bijlage)
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

1. Voorbereiding:

Maak kaarten met probleemstellingen over roddelen en zorg voor lege kaarten waarop de leerlingen hun oplossingen kunnen schrijven.

Voorbeelden: Probleemstellingen:

Werkvorm 3 MBO: Herkenning van grenzen - Wanneer gaat iets te ver?

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

•       Voorbeelden van situaties (zie bijlage)

•       Bord of flip-over

•       Stiften

Uitvoering:

1. Voorbereiding:

Schrijf verschillende situaties op waarin roddelen voorkomt, variërend van onschuldig tot schadelijk. Gebruik de onderstaande voorbeelden die meer aansluiten bij jongeren rond de 14 en 15 jaar.

Situaties:

Doel:  Stimuleren van creatief denken en het delen van persoonlijke voorkeuren.  

Voorbereiding:  Bereid een aantal "Zou je liever" vragen voor.  

Uitvoering:   

Doel: Vertrouwen opbouwen en een open sfeer creëren voor verdere discussie.

Voorbereiding: Leg uit dat elke persoon drie uitspraken over zichzelf doet, waarvan twee waar en één een leugen is.

Uitvoering:

Herkenning van grenzen - Wanneer gaat iets te ver?

Lesdoel: De leerlingen leren de grenzen van acceptabel gedrag te herkennen, vooral in de context van roddelen en pesten. Ze leren situaties te beoordelen en de impact van hun acties op anderen te begrijpen.

Tijdsduur: 40-55 minuten

Benodigdheden:

Werkvorm Basisschool

Doel: Het gesprek openen over roddelen, gezamenlijke normen bepalen en inzicht krijgen in de impact van roddelen op de klas en individuen. Leerlingen leren herkennen wanneer iets te ver gaat en definiëren zelf wat roddelen betekent. Ze gaan op een eerlijke en veilige wijze het gesprek aan over stellingen en werken in groepen van ‘oplossingen naar advies’.

Werkvorm 1: Gespreksstarter - Stellingen

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

  • Stellingen over roddelen 
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Van oplossingen naar advies

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Kaarten met probleemstellingen en lege kaarten voor oplossingen (zie bijlage)
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Werkvorm 2 VMBO/MAVO: Van problemen naar oplossingen

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Kaarten met probleemstellingen en lege kaarten voor oplossingen
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Voorbereiding:

Maak kaarten met probleemstellingen over roddelen en zorg voor lege kaarten waarop de leerlingen hun oplossingen kunnen schrijven.

  • Begeleidende lesbrief voor docenten - scroll met muis om bovenstaande afbeelding om te bladeren of download de PDF hier

 

Casus 1: Roddelen

Verhaal: Emma zat in de klas en hoorde Tom tegen een paar andere kinderen zeggen dat ze heel slecht was in voetbal. Emma voelde zich meteen heel verdrietig. Ze vond voetbal heel leuk, maar nu was ze bang dat niemand meer met haar wilde spelen.

Vragen:

  1. Wat doet Tom dat Emma verdrietig maakt?
  2. Hoe zou Emma zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Emma doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

Pagina's