Lesmateriaal Pesten & Online Pesten | Stop Pesten Nu

Ontdek gratis lesmaterialen voor een pestvrije schoolomgeving

Beste docenten van het PO, VO en MBO,Gratis lesmateriaal PO, VO en MBO over Pesten & Online Pesten | Stop Pesten Nu

In jullie dagelijkse missie om een ondersteunende en veilige leeromgeving te creëren, zijn jullie onmisbare krachten in het vormgeven van jonge levens. Bij Stichting Stop Pesten Nu waarderen we enorm wat scholen al doen om pesten tegen te gaan en bieden wij materialen en trainingen die naadloos aansluiten op jullie huidige initiatieven.

Ruim 650 (gratis) lesideeën over pesten & online pesten (cyberpesten)

Ons aanbod van gratis lesmaterialen is speciaal ontworpen om pesten op een effectieve en interactieve manier aan te pakken. Deze materialen, variërend van lespakketten en activiteiten tot digitale bronnen, zijn ontwikkeld om zowel leerkrachten als leerlingen te voorzien van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om pestgedrag te herkennen, bespreekbaar te maken en bovenal te voorkomen. Voortbouwen op bestaande initiatieven We zien dat vele scholen al belangrijke stappen zetten in de strijd tegen pesten. Onze trainingen en materialen zijn ontworpen om deze initiatieven te versterken en bieden praktische tools die integreren met en bouwen op wat er al in de klas gebeurt. Samen kunnen we een nog grotere impact maken en zorgen voor blijvende verandering.

Erkenning als Digitaal Erfgoed UNESCO Trots zijn we op de erkenning van onze inspanningen door de Koninklijke Bibliotheek (KB) van Nederland. Onze website, een ware schatkist vol met informatie en hulpmiddelen over de aanpak van pesten, zowel online als offline, is geselecteerd als digitaal erfgoed bij UNESCO in het 'Unesco Charter on the Preservation of the Digital Heritage'. Deze erkenning onderstreept het belang en de waarde van onze bronnen - van praktische tips tot uitgebreide lesplannen - allemaal ontworpen om elke leeromgeving veilig en inclusief te maken.

Sluit je aan bij onze missie Wij nodigen jullie uit om gebruik te maken van onze gratis lesmaterialen en samen de krachten te bundelen voor een pestvrije samenleving. Bezoek onze website, verken de veelzijdige bronnen en integreer ze in jullie lesplannen. Samen maken we het verschil.

Doneer buttonStichting Stop Pesten Nu biedt deze waardevolle lesmaterialen gratis aan dankzij de steun van vrijwilligers en donateurs. Onze stichting ontvangt geen subsidies en is volledig afhankelijk van jouw bijdrage om dit belangrijke werk voort te zetten. Help mee en doneer vandaag nog om samen pesten te stoppen!

Tijdens alle lessen over pesten is het heel belngrijk om deze dingen in de gaten te houden:

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Lesbrief 3: (gr 7) Empathie en zelfbewustzijn

Werkvorm 2  MBO: Van oplossingen naar advies

Werkvorm 3 MBO: Herkenning van grenzen - Wanneer gaat iets te ver?

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

•       Voorbeelden van situaties (zie bijlage)

•       Bord of flip-over

•       Stiften

 

Uitvoering:

1. Voorbereiding:

Lesbrief 1 (gr 7): De impact van roddelen

Werkvorm 1 MBO: Gespreksstarter - Stellingen over roddelen

Lesbrief: Herkenning van grenzen - Wanneer gaat iets te ver?

Lesdoel: De lee

Werkvorm 1  Basisschool

Werkvorm 2: Groepsdiscussie - Van oplossingen naar advies

Lesbrief 2 (gr 7) : Online roddelen en respectvol gedrag

Werkvorm 2 VMBO/MAVO: Van problemen naar oplossingen

Lesbrief Stellingenspel over pesten

Lesdoel: De leerlingen krijgen visueel inzicht in de onderwerpen roddelen, buitensluiten, negeren en pesten. Ze leren voorbeelden en gevolgen te benoemen en gezamenlijk oplossingen te bedenken.

Herkenning van grenzen wanneer gaat iets te ver

Tijdsduur: 30 minuten
Materialen:

Lesdoel: De leerlingen leren scenario's te herkennen waarin pesten voorkomt en bedenken praktische oplossingen om deze situaties aan te pakken. Ze worden zich bewust van de acties die ze kunnen ondernemen om pesten te stoppen.

In het afgelopen jaar hebben mijn collega's en ik, als gymleerkrachten, verschillende coöperatieve spellen ingezet op diverse scholen om pestgedrag tegen te gaan en de groepsdynamiek te versterken. Deze spellen werden toegepast in het Primair Onderwijs (PO), Voortgezet Onderwijs (VO), Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) en Speciaal Onderwijs (SO). Dit rapport biedt een gedetailleerde uitwerking van de spellen, inclusief de doelstellingen, spelregels, materialen en observaties van de effecten op de leerlingen.

Isa is 13 jaar wanneer een naaktfoto met haar naam erbij de school rondgaat via WhatsApp en andere sociale media. Leerlingen schelden haar uit voor 'kankerhoer' en 'slet'. 'Ik voelde me vies en kwetsbaar' zegt Isa, die twee weken niet naar school durfde.

Volgens haar had de school weinig aandacht voor online shaming. Hoe gaan scholen eigenlijk om met dit soort incidenten? Geven ze voldoende voorlichting aan het ongewenst verspreiden van digitale naaktfoto's? En waarom is les in online shaming nu nog geen verplichte kost?

Het ontwikkelen van een klassencontract gericht op acties tegen pesten is essentieel op elk onderwijsniveau, inclusief het Voortgezet Onderwijs (VO) en het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO). Hier volgt een lesplan specifiek ontworpen voor VO en MBO om leerlingen te betrekken bij het creëren en toepassen van concrete, zinvolle afspraken tegen pesten.

Scenario 1

Faiza bewerkt een foto van haarzelf en haar vriendin Jessica om ze er grappig uit te laten zien en stuurt de foto naar Jessica en hun andere vriendin Fiona via WhatsApp. Fiona voegt twee andere vrienden toe aan de groepschat, die dan de bewerkte foto kunnen zien. Leden van die groepschat plagen vervolgens Faiza en Jessica over de bewerkte foto.

  1. Hoe zou Fiona weten dat haar 'plagen' kwetsend is geworden en daarom geen plagen meer is?
  2. Hoe zouden Jessica en Faiza voor zichzelf kunnen opkomen?
  3. Hoe zouden omstanders kunnen helpen?

 

Doelstellingen:

  1. Leerlingen aanmoedigen om na te denken over hun persoonlijke ervaringen met pesten of hun observaties van pestgedrag in hun omgeving.
  2. Empathie en begrip ontwikkelen voor de gevoelens van anderen die te maken hebben met pesten.
  3. Het creëren van een open en ondersteunende klasomgeving waarin leerlingen zich comfortabel voelen om hun gedachten en gevoelens te delen.

Doelgroep: Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Beroepsonderwijs

Lesduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

De slogan van de Week Tegen Pesten 2023 is ‘Goed voor elkaar!’

Die slogan heeft twee kanten: Zijn jullie goed voor elkaar? Dan hebben jullie het goed voor elkaar! Samen zorg je voor een gezellig en veilig groepsklimaat. Het thema én de slogan sluiten een op een aan bij de doelstelling van Kwink voor sociaal-emotioneel leren, namelijk het realiseren van een sterke groep waarin kinderen voor elkaar opkomen waardoor verstorend gedrag, waaronder pesten, voorkomen kan worden. Alle reden om actief met de suggesties en informatie in dit katern aan de slag te gaan.

What is The Respect Effect?

Doelstellingen:

  1. Oudere leerlingen in staat stellen om hun kennis en begrip over pesten te verdiepen door hen lessen te laten ontwikkelen en presenteren.
  2. Jongere leerlingen voorlichten over pesten, inclusief het herkennen van pestgedrag en weten hoe ze steun kunnen zoeken.
  3. Empathie en verantwoordelijkheidsgevoel bij alle betrokken leerlingen bevorderen.

Doelgroep:

Doelstellingen:

  1. Leerlingen leren het belang van respectvol gedrag en de impact van pesten op anderen.
  2. Samenwerking en klassengeest bevorderen door een gezamenlijk klassencontract te creëren.
  3. Een persoonlijke toewijding van elke leerling aan een pestvrije klas.

Leeftijdsgroep: 8-12 jaar

Lesduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

  • Groot vel papier of posterbord voor het klassencontract.
  • Markers of pennen.
  • Voorbeelden van positief gedrag en regels die pesten tegengaan.

 

Doelstellingen:

  • Leerlingen het belang van empathie laten begrijpen in de context van pesten.
  • Leerlingen in staat stellen zich te verplaatsen in de gevoelens van anderen, specifiek diegenen die ervaring hebben met pesten.
  • Het creëren van een ondersteunende en positieve gemeenschap binnen de klas.

Lesduur: 60 minuten

Benodigdheden:

Tijdens alle lessen over pesten is het heel belngrijk om deze dingen in de gaten te houden:

Doelstellingen:

  1. Leerlingen leren over de impact van pesten door middel van persoonlijke en gedeelde ervaringen.
  2. Leerlingen gebruiken digitale tools om hun eigen verhalen of ervaringen over pesten te delen.
  3. Leerlingen ontwikkelen empathie en begrip door naar de verhalen van anderen te luisteren.

Leeftijdsgroep: 10-13 jaar

Benodigde tijd: 2-3 lesuren (afhankelijk van de beschikbare tijd en diepte van het project)

Benodigdheden:

Het doel van deze activiteit is om leerlingen in staat te stellen hun inzichten over pesten op een creatieve manier uit te drukken. Door in groepen te werken aan een poster die een anti-pestboodschap overbrengt, krijgen leerlingen de kans om hun ideeën en gedachten over het voorkomen van pesten en het bevorderen van een positieve schoolomgeving te delen.

Gedicht 1: De echo van woorden

In de gangen van de school,

fluisteringen zo kil,

woorden als wapens,

met een eigen wil.

Elke fluister een echo,

in een eenzame ziel,

waarom toch pesten,

wat is het doel?

 

Gedicht 2: Onder mijn huid

Ze noemen me namen,

hard en ruw,

ik doe alsof het me niet raakt,

alsof ik het verduw.

Maar diep vanbinnen,

onder mijn huid,

daar voel ik het wel,

het doet me niet goed.

Video-reeks ‘Nee is altijd oké’

‘Nee’ zeggen is altijd oké: die belangrijke boodschap wil de minister van Jeugd samen met Ketnet aan kinderen meegeven. In 6 filmpjes spelen de Ketnetwrappers herkenbare situaties uit het leven van kinderen na en tonen hen zo dat het oké is om grenzen te stellen.

Pagina's