Lesmateriaal Pesten & Online Pesten | Stop Pesten Nu

Gratis lesmateriaal en educatieve tools voor scholen

Effectieve middelen voor pestpreventieGratis lesmateriaal PO, VO en MBO over Pesten & Online Pesten | Stop Pesten Nu

Pesten is een serieus probleem dat scholen actief moeten aanpakken om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren. Bij Stop Pesten Nu begrijpen we hoe belangrijk het is om pestpreventie in het onderwijs te integreren. Daarom bieden wij een breed scala aan gratis lesmaterialen en educatieve tools aan, die ontworpen zijn om bewustwording te vergroten en pestgedrag onder leerlingen te verminderen.

Waarom gratis lesmateriaal tegen pesten belangrijk is

Lesmateriaal en educatieve tools zijn cruciaal om leerlingen voor te lichten over de gevaren van pesten, de impact ervan, en hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan hun schoolomgeving. Door gebruik te maken van onze gratis lesplannen, posters, video’s, werkbladen en interactieve activiteiten, kunnen scholen op een kosteneffectieve manier lessen over pestpreventie integreren in hun curriculum.

Voordelen van ons lesmateriaal

  • Breed toegankelijk
    Al ons lesmateriaal is gratis beschikbaar, zodat scholen geen financiële drempels hebben om waardevolle middelen tegen pesten te gebruiken.
     
  • Direct toepasbaar
    Ons materiaal is ontworpen om gemakkelijk te integreren in het bestaande curriculum en kan direct door leerkrachten worden gebruikt zonder uitgebreide voorbereiding.
     
  • Ruim 650 (gratis) lesideeën over pesten & online pesten (cyberpesten)
  • Geschikt voor diverse leerstijlen
    Van posters en video’s tot werkbladen en interactieve activiteiten, ons aanbod is divers en geschikt voor verschillende leeftijden en leerstijlen.
     
  • Ondersteuning voor docenten
    Onze materialen bevatten duidelijke instructies en richtlijnen voor docenten, zodat zij effectief kunnen bijdragen aan de pestpreventie op hun school.

Overzicht van beschikbaar gratis lesmateriaal

Hieronder vind je een overzicht van enkele van de gratis lesmaterialen en educatieve tools die wij aanbieden om pestpreventie effectief in het schoolcurriculum te integreren:

  1. Posters en visueel lesmateriaal
    Onze gratis posters zijn ontworpen om de bewustwording rond pesten te vergroten en leerlingen aan te moedigen om positief gedrag te vertonen. Deze kleurrijke posters kunnen worden opgehangen in klaslokalen, gangen en andere gemeenschappelijke ruimtes om gesprekken over pesten te stimuleren en leerlingen eraan te herinneren dat pesten niet getolereerd wordt.
     
  2. Video’s en animaties
    Onze videocollectie biedt korte films en animaties die de verschillende vormen van pesten belichten, zoals fysiek, verbaal, en cyberpesten. Deze video’s zijn ideaal om te gebruiken als inleiding voor lessen over pesten en kunnen helpen om discussies in de klas te starten. Ze zijn geschikt voor verschillende leeftijdsgroepen en kunnen zowel in de basisschool als de middelbare school worden ingezet.
     
  3. Werkbladen en educatieve activiteiten
    Werkbladen en activiteiten zijn ontworpen om leerlingen te betrekken bij het leren over pestgedrag en de gevolgen ervan. Deze materialen bevatten scenario’s, vragenlijsten, en creatieve opdrachten die leerlingen aanmoedigen om na te denken over hun eigen gedrag en om respectvolle en empathische interacties te bevorderen.
     
  4. Interactieve quizzen en spellen
    Interactieve quizzen en spellen bieden een speelse en educatieve manier om leerlingen bewust te maken van de effecten van pesten. Ze zijn bedoeld om de kennis van leerlingen te testen en te versterken en kunnen zowel individueel als in groepen worden gebruikt. Deze activiteiten zijn gemakkelijk te integreren in lessen en themaweken.

Hoe ons lesmateriaal kan worden ingezet

Ons gratis lesmateriaal kan op verschillende manieren worden ingezet om pestpreventie in de schoolomgeving te bevorderen:

  • Reguliere lessen: Gebruik de posters, video’s, werkbladen en quizzen tijdens reguliere lessen of speciale sessies gericht op sociaal-emotioneel leren.
  • Themaweken en projectweken: Organiseer een anti-pestweek, week tegen pesten of projectweek waarbij het materiaal centraal staat. Dit helpt om een hele school of klas te mobiliseren rond het thema pestpreventie.
  • Ouderavonden en workshops: Onze video’s en werkbladen kunnen ook effectief worden ingezet tijdens ouderavonden of workshops om ouders te informeren over pestpreventie en hen te betrekken bij de aanpak.

Ontdek ons volledige aanbod aan gratis lesmateriaal tegen pesten

Bij Stop Pesten Nu geloven we dat elke school toegang moet hebben tot effectieve middelen om pesten te bestrijden. Daarom bieden wij al ons lesmateriaal gratis aan. Bezoek onze website om het volledige aanbod te bekijken en de materialen direct te downloaden. Van inspirerende posters tot educatieve video’s, wij hebben alles wat je nodig hebt om een pestvrije schoolomgeving te creëren.

Het gebruik van gratis lesmateriaal en educatieve tools is een essentiële stap voor scholen om pestpreventie in hun curriculum te integreren. Met de hulp van Stop Pesten Nu kunnen scholen hun leerlingen effectief voorlichten over de gevaren van pesten en hen de vaardigheden geven om pestgedrag te herkennen, te voorkomen en aan te pakken. Begin vandaag nog met het bevorderen van een positieve schoolcultuur door ons uitgebreide aanbod aan gratis lesmaterialen te gebruiken.

Doneer buttonStichting Stop Pesten Nu biedt deze waardevolle lesmaterialen gratis aan dankzij de steun van vrijwilligers en donateurs. Onze stichting ontvangt geen subsidies en is volledig afhankelijk van jouw bijdrage om dit belangrijke werk voort te zetten. Help mee en doneer vandaag nog om samen pesten te stoppen!

Tijdens alle lessen over pesten is het heel belngrijk om deze dingen in de gaten te houden:

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Ontdek het bruisende aanbod van gratis lesmaterialen tijdens de Week tegen Pesten 2024!

Week tegen Pesten 2024 | Gratis lesmateriaal PO, VO en MBOBeste docenten,

Deze werkvorm is bedoeld om deelnemers te laten reflecteren op hun eigen ervaringen met pesten, of ze nu als slachtoffer, omstander, of zelfs als dader betrokken waren. Door een brief te schrijven aan hun jongere zelf, kunnen ze inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de impact van pesten, en nadenken over hoe ze anders zouden handelen als ze toen wisten wat ze nu weten.

Lesbrief 3: (gr 7) Empathie en zelfbewustzijn

Doel: Leerlingen ontwikkelen hun empathie en zelfbewustzijn om bij te dragen aan een positief klas- en online klimaat.

Tijdsduur: 45 minuten

Materialen:

Werkvorm 2  MBO: Van oplossingen naar advies

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Kaarten met probleemstellingen en lege kaarten voor oplossingen (zie bijlage)
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

1. Voorbereiding:

Maak kaarten met probleemstellingen over roddelen en zorg voor lege kaarten waarop de leerlingen hun oplossingen kunnen schrijven.

Voorbeelden: Probleemstellingen:

Werkvorm 3 MBO: Herkenning van grenzen - Wanneer gaat iets te ver?

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

•       Voorbeelden van situaties (zie bijlage)

•       Bord of flip-over

•       Stiften

Uitvoering:

1. Voorbereiding:

Schrijf verschillende situaties op waarin roddelen voorkomt, variërend van onschuldig tot schadelijk. Gebruik de onderstaande voorbeelden die meer aansluiten bij jongeren rond de 14 en 15 jaar.

Situaties:

Lesbrief 1 (gr 7): De impact van roddelen

Doel: Leerlingen bewust maken van de impact van roddelen op individuen en de klasgemeenschap.

Tijdsduur: 45 minuten

Materialen:

  • Flip-over en stiften
  • Kaarten met verschillende scenario's (bijlage)
  • Posters met de slogan "Denk FF na!"

Introductie (10 minuten)

Instructies voor de leerkracht:

Doel: Het gesprek openen over roddelen, gezamenlijke normen bepalen en inzicht krijgen in de impact van roddelen op de klas en individuen. Leerlingen leren herkennen wanneer iets te ver gaat en definiëren zelf wat roddelen betekent. Ze gaan op een eerlijke en veilige wijze het gesprek aan over stellingen en werken in groepen van ‘oplossingen naar advies’.

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

  • Stellingen over roddelen
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Voorbereiding:

Herkenning van grenzen - Wanneer gaat iets te ver?

Lesdoel: De leerlingen leren de grenzen van acceptabel gedrag te herkennen, vooral in de context van roddelen en pesten. Ze leren situaties te beoordelen en de impact van hun acties op anderen te begrijpen.

Tijdsduur: 40-55 minuten

Benodigdheden:

Werkvorm Basisschool

Doel: Het gesprek openen over roddelen, gezamenlijke normen bepalen en inzicht krijgen in de impact van roddelen op de klas en individuen. Leerlingen leren herkennen wanneer iets te ver gaat en definiëren zelf wat roddelen betekent. Ze gaan op een eerlijke en veilige wijze het gesprek aan over stellingen en werken in groepen van ‘oplossingen naar advies’.

Werkvorm 1: Gespreksstarter - Stellingen

Tijdsduur: 20 minuten

Materialen:

  • Stellingen over roddelen 
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Van oplossingen naar advies

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Kaarten met probleemstellingen en lege kaarten voor oplossingen (zie bijlage)
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Uitvoering:

Doel: Leerlingen bewust maken van de gevaren van online roddelen en hen stimuleren respectvol gedrag online te vertonen.

Tijdsduur: 45 minuten

Materialen:

  • Computers of tablets
  • Flip-over en stiften
  • Video over online pesten (bijvoorbeeld via YouTube)

Video

Werkvorm voor het VMBO en MAVO: Roddelen en de impact ervan op Pesten

Doel: Leerlingen bewust maken van de impact van roddelen en de relatie ervan met pesten. Ze leren de gevolgen te begrijpen en hoe ze kunnen bijdragen aan een positieve en veilige omgeving.

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

Werkvorm 2 VMBO/MAVO: Van problemen naar oplossingen

Tijdsduur: 30 minuten

Materialen:

  • Kaarten met probleemstellingen en lege kaarten voor oplossingen
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Voorbereiding:

Maak kaarten met probleemstellingen over roddelen en zorg voor lege kaarten waarop de leerlingen hun oplossingen kunnen schrijven.

  • Begeleidende lesbrief voor docenten - scroll met muis om bovenstaande afbeelding om te bladeren of download de PDF hier

 

Casus 1: Roddelen

Verhaal: Emma zat in de klas en hoorde Tom tegen een paar andere kinderen zeggen dat ze heel slecht was in voetbal. Emma voelde zich meteen heel verdrietig. Ze vond voetbal heel leuk, maar nu was ze bang dat niemand meer met haar wilde spelen.

Vragen:

  1. Wat doet Tom dat Emma verdrietig maakt?
  2. Hoe zou Emma zich kunnen voelen?
  3. Wat kan Emma doen om dit probleem op te lossen?

Antwoorden:

Lesdoel: De leerlingen ontwikkelen hun meningsvorming en leren hun standpunten onderbouwen en verdedigen. Ze worden zich bewust van verschillende perspectieven op pesten en leren hierover te discussiëren.

Tijdsduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

Lesdoel: De leerlingen krijgen visueel inzicht in de onderwerpen roddelen, buitensluiten, negeren en pesten. Ze leren voorbeelden en gevolgen te benoemen en gezamenlijk oplossingen te bedenken.

Tijdsduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

Herkenning van grenzen wanneer gaat iets te ver

Tijdsduur: 30 minuten
Materialen:

  • Voorbeelden van situaties
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Video's

Lesdoel: De leerlingen leren scenario's te herkennen waarin pesten voorkomt en bedenken praktische oplossingen om deze situaties aan te pakken. Ze worden zich bewust van de acties die ze kunnen ondernemen om pesten te stoppen.

Tijdsduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

In het afgelopen jaar hebben mijn collega's en ik, als gymleerkrachten, verschillende coöperatieve spellen ingezet op diverse scholen om pestgedrag tegen te gaan en de groepsdynamiek te versterken. Deze spellen werden toegepast in het Primair Onderwijs (PO), Voortgezet Onderwijs (VO), Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) en Speciaal Onderwijs (SO). Dit rapport biedt een gedetailleerde uitwerking van de spellen, inclusief de doelstellingen, spelregels, materialen en observaties van de effecten op de leerlingen.

Isa is 13 jaar wanneer een naaktfoto met haar naam erbij de school rondgaat via WhatsApp en andere sociale media. Leerlingen schelden haar uit voor 'kankerhoer' en 'slet'. 'Ik voelde me vies en kwetsbaar' zegt Isa, die twee weken niet naar school durfde.

Volgens haar had de school weinig aandacht voor online shaming. Hoe gaan scholen eigenlijk om met dit soort incidenten? Geven ze voldoende voorlichting aan het ongewenst verspreiden van digitale naaktfoto's? En waarom is les in online shaming nu nog geen verplichte kost?

Het ontwikkelen van een klassencontract gericht op acties tegen pesten is essentieel op elk onderwijsniveau, inclusief het Voortgezet Onderwijs (VO) en het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO). Hier volgt een lesplan specifiek ontworpen voor VO en MBO om leerlingen te betrekken bij het creëren en toepassen van concrete, zinvolle afspraken tegen pesten.

Scenario 1

Faiza bewerkt een foto van haarzelf en haar vriendin Jessica om ze er grappig uit te laten zien en stuurt de foto naar Jessica en hun andere vriendin Fiona via WhatsApp. Fiona voegt twee andere vrienden toe aan de groepschat, die dan de bewerkte foto kunnen zien. Leden van die groepschat plagen vervolgens Faiza en Jessica over de bewerkte foto.

  1. Hoe zou Fiona weten dat haar 'plagen' kwetsend is geworden en daarom geen plagen meer is?
  2. Hoe zouden Jessica en Faiza voor zichzelf kunnen opkomen?
  3. Hoe zouden omstanders kunnen helpen?

 

Doelstellingen:

  1. Leerlingen aanmoedigen om na te denken over hun persoonlijke ervaringen met pesten of hun observaties van pestgedrag in hun omgeving.
  2. Empathie en begrip ontwikkelen voor de gevoelens van anderen die te maken hebben met pesten.
  3. Het creëren van een open en ondersteunende klasomgeving waarin leerlingen zich comfortabel voelen om hun gedachten en gevoelens te delen.

Doelgroep: Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Beroepsonderwijs

Lesduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

De slogan van de Week Tegen Pesten 2023 is ‘Goed voor elkaar!’

Die slogan heeft twee kanten: Zijn jullie goed voor elkaar? Dan hebben jullie het goed voor elkaar! Samen zorg je voor een gezellig en veilig groepsklimaat. Het thema én de slogan sluiten een op een aan bij de doelstelling van Kwink voor sociaal-emotioneel leren, namelijk het realiseren van een sterke groep waarin kinderen voor elkaar opkomen waardoor verstorend gedrag, waaronder pesten, voorkomen kan worden. Alle reden om actief met de suggesties en informatie in dit katern aan de slag te gaan.

What is The Respect Effect?

Doelstellingen:

  1. Oudere leerlingen in staat stellen om hun kennis en begrip over pesten te verdiepen door hen lessen te laten ontwikkelen en presenteren.
  2. Jongere leerlingen voorlichten over pesten, inclusief het herkennen van pestgedrag en weten hoe ze steun kunnen zoeken.
  3. Empathie en verantwoordelijkheidsgevoel bij alle betrokken leerlingen bevorderen.

Doelgroep:

Doelstellingen:

  1. Leerlingen leren het belang van respectvol gedrag en de impact van pesten op anderen.
  2. Samenwerking en klassengeest bevorderen door een gezamenlijk klassencontract te creëren.
  3. Een persoonlijke toewijding van elke leerling aan een pestvrije klas.

Leeftijdsgroep: 8-12 jaar

Lesduur: 1 lesuur (45-60 minuten)

Benodigdheden:

  • Groot vel papier of posterbord voor het klassencontract.
  • Markers of pennen.
  • Voorbeelden van positief gedrag en regels die pesten tegengaan.

 

Doelstellingen:

  • Leerlingen het belang van empathie laten begrijpen in de context van pesten.
  • Leerlingen in staat stellen zich te verplaatsen in de gevoelens van anderen, specifiek diegenen die ervaring hebben met pesten.
  • Het creëren van een ondersteunende en positieve gemeenschap binnen de klas.

Lesduur: 60 minuten

Benodigdheden:

Tijdens alle lessen over pesten is het heel belngrijk om deze dingen in de gaten te houden:

Doelstellingen:

  1. Leerlingen leren over de impact van pesten door middel van persoonlijke en gedeelde ervaringen.
  2. Leerlingen gebruiken digitale tools om hun eigen verhalen of ervaringen over pesten te delen.
  3. Leerlingen ontwikkelen empathie en begrip door naar de verhalen van anderen te luisteren.

Leeftijdsgroep: 10-13 jaar

Benodigde tijd: 2-3 lesuren (afhankelijk van de beschikbare tijd en diepte van het project)

Benodigdheden:

Het doel van deze activiteit is om leerlingen in staat te stellen hun inzichten over pesten op een creatieve manier uit te drukken. Door in groepen te werken aan een poster die een anti-pestboodschap overbrengt, krijgen leerlingen de kans om hun ideeën en gedachten over het voorkomen van pesten en het bevorderen van een positieve schoolomgeving te delen.

Gedicht 1: De echo van woorden

In de gangen van de school,

fluisteringen zo kil,

woorden als wapens,

met een eigen wil.

Elke fluister een echo,

in een eenzame ziel,

waarom toch pesten,

wat is het doel?

 

Gedicht 2: Onder mijn huid

Ze noemen me namen,

hard en ruw,

ik doe alsof het me niet raakt,

alsof ik het verduw.

Maar diep vanbinnen,

onder mijn huid,

daar voel ik het wel,

het doet me niet goed.

Pagina's